Op diverse media berichtten gisteren over oud-studenten die in de problemen komen met het terugbetalen van hun studieschuld. In totaal zijn er zo'n 140.000 oud-studenten met betalingsachterstanden.
Wanneer deze hoogopgeleiden om wat voor reden dan ook een betalingsachterstand oplopen reageren ze niet of niet adequaat op waarschuwingspost die ze van de DUO ontvangen.
Onze Nationale Ombudsman vindt dat de DUO niet goed communiceert met deze oud-studenten. Lees de volgende quote uit het gelinkte artikel goed en laat het even op je inwerken....
"Van Zutphen vindt dat DUO niet op een goede manier communiceert met de (oud-)studenten over de schulden. Zo stuurt DUO weliswaar mails, betalingsverzoeken, notificaties en aanmaningen, maar daar slaan studenten vaak niet op aan. De communicatie moet actiever en persoonlijker, vindt hij."
Lees de quote dan nog een keer goed.
De DUO stuurt dus mails, betalingsverzoeken, notificaties en aanmaningen. Maar deze hoogopgeleide mensen slaan hier niet op aan, wat dat dan ook mag betekenen. Ik lees hierin: "maar studenten negeren dit".
In een ander artikel over dit onderwerp lees ik:
"In de praktijk valt dat tegen. Studenten ontvangen de notificatiemails niet, omdat zij hun mailadres hebben gewijzigd en dit niet hebben doorgegeven aan DUO. Ook vergeten zij vaak in te loggen nadat het ontvangen van een notificatiemail. 'Zij lieten daarbij ook weten dat zij MijnDUO weinig raadplegen. Hierdoor kan de schuld al flink opgelopen zijn als per post het Betalingsverzoek wordt ontvangen', aldus de Ombudsman."
Mensen die geheel zijn opgegroeid in een wereld met email snappen blijkbaar niet dat ze wijziging van emailadres moeten doorgeven, of het oude adres mail laten doorsturen.
Dus je krijgt een bericht dat je een betalingsachterstand hebt met een link dat je op mijnDUO meer informatie kunt vinden en van "vergeet" je in te loggen. Dat kan natuurlijk best 1x gebeuren, maar dan krijg je eerst nog een herinnering.
Nog een stukje uit het tweede artikel:
"Concreet betekent dat DUO allemaal (voornamelijke digitale) post stuurt over bijvoorbeeld het vervallen van ov-rechten, schulden en betalingsachterstanden. Deze digitale post komt in de berichteninbox op MijnDUO alwaar de student kan geraken door in te loggen met DigiD. Op het moment dat er een bericht klaarstaat ontvangt de student hiervan een notificatie per e-mail. Geen zaken die voor een digitale generatie voor onmogelijk lijken."
Ik vind het erg zorgwekkend dat zo veel jonge hoogopgeleide mensen niet snappen dat als je een herinnering, betalingsverzoek of aanmaning krijgt, je actie moet ondernemen. Dat kan zijn door alsnog te betalen of om een betalingsregeling of pauze in je aflosverplichtingen te regelen.
Ik zou bijna zeggen dat dit het failliet van ons onderwijs is, want ik kan me niet voorstellen dat het bij 140.000 mensen onwil of overmacht is....
In het verleden had ik (M) ook een behoorlijke studieschuld doordat ik veel te lang over mijn studie gedaan heb. Maar vanaf het begin heb ik netjes aan alle betalingsverplichtingen voldaan en ben op een gegeven moment zelfs extra gaan aflossen op die lening. De reden daarvoor was dat ik bij de hypotheek van onze huidige woning kon zeggen dat ik geen studieschuld meer had, ondanks dat die niet werd meegerekend.
Op het moment dat de betalingen begonnen was ik echt niet zo bewust met geld bezig en was ook mijn administratie best een grote chaos, maar de post van de IB-groep (nu de DUO) wa altijd wel goed gearchiveerd.
Ik kan er gewoon niet bij dat mensen, hier vermoed ik in veel gevallen, zo laks kunnen zijn met hun schuld(en). En dat los je volgens mij niet op door de DUO alle mensen met een betalingsachterstand te gaan bellen zoals de ombudsman voorstelt......
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
"Ik vind het erg zorgwekkend dat zo veel jonge hoogopgeleide mensen niet snappen dat als je een herinnering, betalingsverzoek of aanmaning krijgt, je actie moet ondernemen"
BeantwoordenVerwijderenha, blijkbaar is dit nu het niveau van het Nederlandse hoger onderwijs ;-)
Ja daar maak ik me juist zoveel zorgen om.
VerwijderenHet niveau van het hoger onderwijs de schuld geven? Vind ik raar. Wat dacht je van de mentaliteit of de huidige maatschappelijke Normen? Het schijnt dat er ouders zijn die naar school bellen als hun kind een onvoldoende heeft, op hbo en universiteit! En hoeveel volwassenen zonder studieschuld hebben schulden? Volgens mij ligt het echt aan de personen/oud studenten zelf.
BeantwoordenVerwijderenDat weet ik niet, maar kan zeker mee helpen. Het ligt natuurlijk nooit alleen aan het onderwijs, maar thuis wordt men blijkbaar niet geleerd om met geld om te gaan, of worden alle tegenslagen door de ouders "opgelost" en in het onderwijs wordt er blijkbaar ook geen aandacht aan geschonken.
VerwijderenBlijft dat dit de hoogst opgeleide mensen van Nederland zijn en niet weten hoe ze met schulden en betalingsachterstanden om kunnen gaan.
Dat je een schuld hebt hoeft niet erg te zijn, maar hoe je er mee omgaat maakt een wereld van verschil...
Ik wil het niet goedpraten maar ze krijgen dus alleen een notificatie dus een melding dat er post klaarstaat. Als ze dan niet gaan kijken wat het is, weten ze dus niet dat het om een herinnering gaat. C.
BeantwoordenVerwijderenAls je bericht krijgt dat er post voor je ligt, dan ga je toch kijken? Je haalt toch ook niet alleen je brieven uit de brievenbus en zegt daarna 'Ja, ik weet niet wat het is, want ik heb het niet open gemaakt?'
VerwijderenIk vind het niet zorgwekkend, maar ronduit belachelijk en het geeft me weinig hoop voor de mentaliteit van 'vandaag de dag'. Je leent geld van een organisatie. Hoe komt het bij je op om dan vervolgens berichten van die organisatie links te laten liggen of zelf niet even te informeren naar de stand van zaken?
(Overigens niet specifiek gericht aan Anoniem hierboven hoor!)
Ik denk dat het gaat om laksheid (of tenminste wat ik uit mezelf terug zie). Doe ik later wel even en dan niet doen. Dat ze niet weten dat het een herinnering is weten ze ook niet als ze een postbrief krijgen en die niet openen. Misschien moet iedere opleiding dan maar een minor "Hoe ga ik om met post en geldzaken" krijgen...
BeantwoordenVerwijderengoed idee.
VerwijderenVolgens mij is deze generatie er te veel aan gewend dat problemen voor hun worden opgelost. En heel veel wordt voor hun betaald, ze zijn dus niet gewend om schulden af te lossen. Ik kom heel veel verhalen tegen waarvan ouders heel spaarzaam leven om de studie van de kinderen te betalen of mobiel, hobby, huur etc. Die kinderen hebben dus niet geleerd om zuinig te zijn. Olga
BeantwoordenVerwijderenDat zou zeker ook een verklaring kunnen zijn.
VerwijderenIk lees ook tussen de regels door dat er voornamelijk digitaal gecommuniceerd wordt en dat mensen pas reageren als ze een aanmaning in de brievenbus krijgen. Misschien is het mijn leeftijd, maar belangrijke post zoals (2e) herinneringen, aanmaningen etc. kunnen toch ook veel beter via de reguliere post verstuurd worden?
BeantwoordenVerwijderenMaar geven mensen hun actuele adres wel door? Als ze ook geen actueel e-mailadres doorgeven, waarschijnlijk niet..
Verwijderenmisschien moet DUO alles uit de basisadministratie halen, incl telefoonnummer en e-mailadres.
Ik kies er heel bewust voor om geen gebruik te maken van digitale brievenbussen zolang dit mogelijk is. Mijn brievenbus staat voor bij de stoep en die hou ik dagelijks in de gaten. Vind het vreemd dat organisaties eenzijdig kunnen beslissen waar jou brievenbus staat.
BeantwoordenVerwijderenIk vond het ook zo'n schokkend bericht - Hoger onderwijs, en dan de communicatie niet snappen? Niet snappen dat je moet gaan kijken als er post is? Niet reageren op betalingsverzoeken? Dan vraag je m.i. wel en beetje om problemen! Mrs. H te B
BeantwoordenVerwijderenbizar... ? hiwe nooit problemen gehad met duo met hun communicatie. we lossen netjes af. mijn studieschuld is al afgelost en die van man zijn we versneld mee bezig (mag van mij nog wel sneller haha)
BeantwoordenVerwijderen