In het bericht over mijn goede voornemens schreef ik dat ik de auto minder wilde gaan gebruiken. Daar heb ik afgelopen week gelijk werk van gemaakt, ik heb een nieuwe fiets besteld.
Dat was in mijn geval maar een kleine investering. Het is namelijk zo dat mijn werkgever per jaar €175 aan zogenaamd vitaliteitsbudget beschikbaar stelt voor alle medewerkers. Daarmee kun je van alles bestellen via een bemiddelaar (die daar vast heel goed aan verdient). Je kunt daarbij denken aan een deel van je sportschoolabonnement, toegang voor het zwembad, maar bijvoorbeeld ook een dagje wellness bij diverse sauna-complexen.
Ook kun je tegoedbonnen bestellen bij een aantal sportzaken en, in dit geval erg handig, een grote regionale fietswinkel. Een fietsenplan heeft mijn werkgever helaas niet meer.
Toen mijn plannen voor dit jaar in december een beetje vorm begonnen te krijgen had ik het budget voor 2018 nog niet gebruikt. Wel had ik door dat als ik het vaker naar het werk fietsen wilde gaan volhouden ik een comfortabelere fiets zou moeten hebben dan dat ik op dat moment had. Ik gebruikte namelijk nog een te kleine elektrische damesfiets, een erfstuk, die prima was voor kleine stukjes, maar niet om wekelijks 4x 17 kilometer mee af te leggen.
Ik besteedde daarom mijn vitaliteitsbudget van 2018 aan een tegoedbon voor de fietswinkel. Ook heb ik gelijk in januari het budget van 2019 omgezet in een tegoedbon. Ik had dus toen in totaal voor €350 aan tegoedbonnen in huis.
Vorige week ben ik uit werk naar de fietswinkel getogen en heb daar een aantal fietsen uitgeprobeerd. Ik was uiteindelijk het meest tevreden over een fiets die €700 kostte maar nu een korting van €100 had. Met wat accessoires (sloten, bidonhouder) erbij kwam ik uiteindelijk uit op een prijs van €660. Minus de €350 aan tegoedbonnen moet ik zelf nog €310 betalen.
Hoe lang doe ik er dan over om dat terug te verdienen?
Het plan is om twee keer per week naar het werk (en natuurlijk ook weer terug naar huis) te gaan fietsen. Voor woon-werk verkeer rijd ik op een enkele reis 25 kilometer met de auto. Op de fiets is de rit overigens een stuk korter. Per dag dus 50 en in twee dagen 100 kilometer. Met het verbruik van onze auto (1 liter op 15 kilometer) en een literprijs van €1,50 (dat rekent lekker makkelijk), bespaar ik per week 6,7 liter benzine oftewel €10 aan benzinekosten.
Het duurt daarmee 31 weken (of 62 fietsdagen) totdat ik deze "investering" heb terugverdiend.
Gisteren kon ik de fiets ophalen en morgen ga ik voor de eerste keer op de nieuwe fiets naar het werk. Overigens ben ik afgelopen maandag op de elektrische fiets van V naar kantoor gegaan, dus de eerste besparing heb ik al gerealiseerd. Nog 61 fietsdagen te gaan voordat ik "winst ga maken". :)
Overigens denk ik dat ik nog wel sneller uit de kosten ben dan deze 31 weken. Dat heeft ermee te maken dat op dagen dat ik op de fiets ga, ik wel gedwongen wordt om mijn dienstreizen met een bedrijfsauto te doen in plaats van met onze eigen auto. Voor dienstreizen krijg ik wel een kilometervergoeding, maar dat is niet kostendekkend. Ik gebruik de eigen auto dan vaak uit gemakzucht. Door die reizen met een bedrijfsauto te doen bespaar ik dus nog wat aanvallend.
Bijkomend voordeel van dit alles is natuurlijk ook dat ik meer beweeg dan dat ik deed. Het draagt dus nog bij aan een tweede goede voornemen...
Dat was in mijn geval maar een kleine investering. Het is namelijk zo dat mijn werkgever per jaar €175 aan zogenaamd vitaliteitsbudget beschikbaar stelt voor alle medewerkers. Daarmee kun je van alles bestellen via een bemiddelaar (die daar vast heel goed aan verdient). Je kunt daarbij denken aan een deel van je sportschoolabonnement, toegang voor het zwembad, maar bijvoorbeeld ook een dagje wellness bij diverse sauna-complexen.
Ook kun je tegoedbonnen bestellen bij een aantal sportzaken en, in dit geval erg handig, een grote regionale fietswinkel. Een fietsenplan heeft mijn werkgever helaas niet meer.
Toen mijn plannen voor dit jaar in december een beetje vorm begonnen te krijgen had ik het budget voor 2018 nog niet gebruikt. Wel had ik door dat als ik het vaker naar het werk fietsen wilde gaan volhouden ik een comfortabelere fiets zou moeten hebben dan dat ik op dat moment had. Ik gebruikte namelijk nog een te kleine elektrische damesfiets, een erfstuk, die prima was voor kleine stukjes, maar niet om wekelijks 4x 17 kilometer mee af te leggen.
Ik besteedde daarom mijn vitaliteitsbudget van 2018 aan een tegoedbon voor de fietswinkel. Ook heb ik gelijk in januari het budget van 2019 omgezet in een tegoedbon. Ik had dus toen in totaal voor €350 aan tegoedbonnen in huis.
Vorige week ben ik uit werk naar de fietswinkel getogen en heb daar een aantal fietsen uitgeprobeerd. Ik was uiteindelijk het meest tevreden over een fiets die €700 kostte maar nu een korting van €100 had. Met wat accessoires (sloten, bidonhouder) erbij kwam ik uiteindelijk uit op een prijs van €660. Minus de €350 aan tegoedbonnen moet ik zelf nog €310 betalen.
Hoe lang doe ik er dan over om dat terug te verdienen?
Het plan is om twee keer per week naar het werk (en natuurlijk ook weer terug naar huis) te gaan fietsen. Voor woon-werk verkeer rijd ik op een enkele reis 25 kilometer met de auto. Op de fiets is de rit overigens een stuk korter. Per dag dus 50 en in twee dagen 100 kilometer. Met het verbruik van onze auto (1 liter op 15 kilometer) en een literprijs van €1,50 (dat rekent lekker makkelijk), bespaar ik per week 6,7 liter benzine oftewel €10 aan benzinekosten.
Het duurt daarmee 31 weken (of 62 fietsdagen) totdat ik deze "investering" heb terugverdiend.
Gisteren kon ik de fiets ophalen en morgen ga ik voor de eerste keer op de nieuwe fiets naar het werk. Overigens ben ik afgelopen maandag op de elektrische fiets van V naar kantoor gegaan, dus de eerste besparing heb ik al gerealiseerd. Nog 61 fietsdagen te gaan voordat ik "winst ga maken". :)
Overigens denk ik dat ik nog wel sneller uit de kosten ben dan deze 31 weken. Dat heeft ermee te maken dat op dagen dat ik op de fiets ga, ik wel gedwongen wordt om mijn dienstreizen met een bedrijfsauto te doen in plaats van met onze eigen auto. Voor dienstreizen krijg ik wel een kilometervergoeding, maar dat is niet kostendekkend. Ik gebruik de eigen auto dan vaak uit gemakzucht. Door die reizen met een bedrijfsauto te doen bespaar ik dus nog wat aanvallend.
Bijkomend voordeel van dit alles is natuurlijk ook dat ik meer beweeg dan dat ik deed. Het draagt dus nog bij aan een tweede goede voornemen...
Goed voornemen! Voor je besparing mag je best meer rekenen dan alleen de diesel, onderhoud is ook niet goedkoop. De meeste auto's kosten tussen de 15 en 25 cent per kilometer. Dan gaat het dus nog harder!
BeantwoordenVerwijderenMijn man gaat altijd met de fiets naar het werk : 6 km heen, 6 km terug dus totaal van 12 km per dag. Van de werkgever krijgt hij een fietsvergoeding voor woon/wegverkeer van 0.23 euro per afgelegde km. Elke werkdag naar het werk fietsen brengt ons dus 2.76 euro op en bovendien is het goed voor de gezondheid. De fietsvergoeding is in Belgie tot een bedrag van 0.23 euro per afgelegde km woon/wegverkeer belastingsvrij.
BeantwoordenVerwijderenIndien mijn man met de auto naar het werk zou gaan, ontvangt hij geen vergoeding van de werkgever.
Bij ons is dat 19 cent belastingvrij. Dat geldt echter ook voor de auto. Het verschil voor mij zit bij mij dus alleen in de kosten van de auto...
VerwijderenEnkele reis woon/werkverkeer op de fiets is voor mij 35 km, dat vind ik geen optie. Maar ik zou het zeker doen als het de helft aan kilometers zou zijn, zoals bij jou. En ik denk dat je je fiets er eigenlijk nog sneller uit hebt, buiten het gebruik van een bedrijfsauto, zullen de onderhoudskosten voor je auto veel lager uitvallen.
BeantwoordenVerwijderenBijkomend voordeel lijkt me inderdaad je hier waarschijnlijk ook gezonder door wordt, omdat je meer beweegt!
BeantwoordenVerwijderennicole@huisvlijt
Goed bezig. Ik ga zelf ook al jaren met de fiets naar het werk, elke dag, ook als het regent.
BeantwoordenVerwijderenIk ben ook met een snelle sportieve fiets begonnen, maar in de loop van de tijd overgestapt op een hele goedkope, simpele basisfiets zonder versnellingen. Je kunt dan ook makkelijk alle onderhoud zelf doen en je hoeft niet bang te zijn dat je fiets gestolen wordt.
Heerlijk! Toen ik afgelopen jaar mijn voetafdruk uitrekende, was het advies om op de fiets naar mijn werk te gaan ipv met de trein. Maar aangezien ik op 2 uur (e.r.) treinafstand woon, ben ik daar nog niet aan toe gekomen :-)
BeantwoordenVerwijderenflauw zeg... :)
Verwijderen