Doorgaan naar hoofdcontent

Tijd gekocht


In februari schreef ik dat ik overwoog om extra verlofdagen bij te kopen. Ik schreef toen dat we bij ons bedrijf maximaal 13 dagen per jaar kunnen bijkopen. Nu ik me er meer in verdiept heb, blijkt de regeling nog veel ruimer te zijn.

Die 13 dagen mogen we sowieso bijkopen. Dat zijn de dagen die we vroeger als ADV-verlof hadden. Dit mag niet geweigerd worden. In totaal is er echter de mogelijkheid om nog een stuk meer dagen te kopen, namelijk 30 in totaal.
Alleen voor die laatste 17 dagen moet je wel in gesprek met je leidinggevende en aangeven wat het doel van al dat sparen is. En ze kunnen ook geweigerd worden, al heb ik nog nergens kunnen vinden op basis waarvan dat geweigerd zou kunnen worden.

Voor de laatste maanden van het jaar heb ik aangevraagd, en al bevestigd gekregen, om elke maand 2 dagen bij te kopen. Dat kost me bruto ruim €550 per maand, dus €2.200 tot het eind van het jaar. Netto zal dan ongeveer de helft zijn. Dat geld zijn we niet kwijt, maar hebben we dan gespaard in vrije tijd.

Deze 4 maanden wil ik aankijken hoe dit bevalt. Het zal wat betreft inkomsten en uitgaven goed moeten uitkomen, maar we zullen hierdoor natuurlijk ook wat minder kunnen sparen, aflossen, beleggen en/of uitgeven. Het meest ideale is het natuurlijk als we het kunnen redden door minder uit te geven.

Als dit goed bevalt, ga ik volgend jaar door met sparen van dagen. Na september zal ik vertellen hoe de eerste maand met een lager inkomen bevallen is....

Reacties

  1. Dat zal je vast wel goed bevallen. Ik werk deeltijd, mijn beste carrierebeslissing ooit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. grappig, hier is t andersom..man maakt best wel wat overuren (hoort bij zn baan en krijgt hij uitbetaald) hij laat t deels uitbetalen en bouwt deels tijd voor tijd op.. maar door al t overwerken maakt hij de dagen dus ook nooit op.. :p hij kan met gemak (qua dagen diehij heeft staan) de rest van t jaar maar 4 dagen werken ipv 5... maar ja t werk moet wel gedaan worden haha. we laten dus soms de dagen/uren maar uitbetalen... terwijl hij best nog wel wat vrijneemt, maar 5a 10 overuren per week telt lekker aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ... ik vraag me af of het sparen en kopen van vrije dagen, nu wel of niet voordeliger is dan contractueel een aantal uren inleveren? Of maakt dat niets uit? En zo niet, waarom doe je dat dan niet gewoon (op den duur)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de pensioenopbouw is het gunstiger om het zo te doen, in ieder geval voor mij. Een deel van mijn verloonde arbeidsvoorwaarden is niet pensioengevend. Pensioenopbouw is dus volledig ook al werk ik dan niet volledig.

      Verwijderen
    2. Vroeg ik me ook af idd!
      Wij zijn hier ook naar aan het kijken momenteel.

      Verwijderen
    3. Das best prettig trouwens! Wel volledig pensioen met minder werk, das een win win!

      Verwijderen
  4. Klinkt goed! Hier al 2 weken onbetaald verlof gehad dit jaar en nu een tijdje een dag minder per week werken. Super! Tijd krijg je nooit meer terug, geld kan altijd wel weer verkregen worden..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De contracturen die je inlevert kun je ook niet altijd terug krijgen als dat nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....