Doorgaan naar hoofdcontent

Maandoverzicht januari

De eerste maand van het jaar is alweer voorbij, tijd voor een korte terugblik. Wat hebben we zoal meegemaakt op financieel gebied?

Hypotheek
We deden gelijk aan het begin van het jaar een extra aflossing van €500. Deze extra aflossing wordt vandaag met de rest van de hypotheeklasten afgeschreven. Hierdoor dalen onze maandlasten met €2,41 Daarnaast zijn we druk bezig geweest om een afspraak met de bank te maken voor een extra aflossing op de spaarhypotheek en mogelijk inkorten van dat hypotheekdeel.

Huis
Op de valreep van de maand kregen we bericht dat ons huis uit het water is gesprongen en weer helemaal op het droge staat. De WOZ-waarde steeg fors, waardoor die nu (veel) hoger is dan de nog openstaande hypotheekschuld, zelfs als het spaarpotje in de spaarhypotheek niet wordt meegerekend.

Beleggen
Deze maand waren we iets te fanatiek met beleggen. We zagen allerlei buitenkansjes die we ook nog kochten. Hierdoor hebben we eigenlijk het budget van het hele eerste kwartaal al geïnvesteerd. Dat betekent nu 2 maanden op onze handen zitten.
Ook kregen we twee dividendverhogingen. Over één schreef ik een blog, de andere zag ik pas gisteren en betreft één van de beleggingsfondsen waarin we beleggen.
Sparen
Door het fanatieke beleggen bleef er weinig over om te sparen. Wel hebben we de reserveringen voor diverse zaken gestort, alleen de aanvulling van de buffer is er een beetje bij ingeschoten.

Overig
Onze auto ging naar de garage voor een beurt en dat leverde een heel brutale vraag op. De garage wilde onze auto wel kopen.

Passief inkomen
We hadden een eerste uitbetaling van Google voor de blog en kregen een klein beetje (4 euro ongeveer) dividend uitgekeerd.
Verder kregen we de schenking uit de erfenis van de tante van M die we verwachtten en die we gebruiken om een grote aflossing op de hypotheek te doen in de komende maanden. In februari zullen we dat doen op de annuïteitenhypotheek en waarschijnlijk in maart op de spaarhypotheek. Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik dat we daar niet eens een blog over geschreven hebben...

Hebben jullie een goede januarimaand gehad?

Reacties

  1. Goed om te lezen! Ik adviseer je met klem wel het bedrag bij passief inkomen weg te halen. De voorwaarden van Google Adsense schrijven voor dat er onder geen beding gecommuniceerd mag worden over bedragen/uitbetalingen. Dat is nu wel herleidbaar. Jouw account kan geroyeerd worden.

    Wij hebben een goede maand achter de rug. Deze maand wordt nog beter :-) Vandaag wordt ook de extra aflossing (ruim € 3.000,00) afgeschreven door de bank. Ook hebben wij vandaag een extra inleg gedaan op onze bankspaarrekening van € 1.500,00. Zodra deze bedragen verwerkt zijn, volgt een blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nou toch maar bedrag weggehaald. Dat zijn zeker mooie bedragen...

      Verwijderen
  2. Mooie resultaten! Mijn januari-maand was ook goed. Ik heb dan wel niet alle doelstellingen behaald op de manier zoals ik dat bedacht had, maar heb flink wat neer kunnen zetten. Meer dan gebruikelijk in januari, vermoed ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Januari was oké. Morgen mijn blog met mijn inkomsten van januari. Minder goed dan jouw inkomsten.
    En natuurlijk al wel 2000€ kunnen aflossen. Dus zeker tevreden qua financien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze januari maand was ook goed. We hebben een extra hypotheekaflossing gedaan en die had een stuk hoger gekund. Dus waarschijnlijk wordt de aflossing in februari twee keer zo hoog als gepland. Leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor mij gaan de aflossingen later in het jaar plaatsvinden. Ik de afgelopen maand wel een budget opgesteld voor 2017 en er is ruimte genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....