Doorgaan naar hoofdcontent

Afrekening water

Vorige week kregen wij de jaarafrekening van het water van ons drinkwaterbedrijf. Die was iets lager dan wat we de afgelopen 12 maanden vooruit betaald hadden. We hadden dan ook wat minder water verbruikt.

Ons verbruik daalde in het afgelopen jaar met 9 kuub, van 97 naar 88 kuub. Dat is een besparing van bijna 10%. Dat hebben we eerlijk gezegd niet bereikt doordat we heel bewust om zijn gegaan met ons water. Ons maandbedrag daalt met maar liefst 16 cent per maand. We betalen in 10 termijnen.

Als ik dan een reden moet bedenken waarom we dit jaar zo veel minder water hebben verbruikt, kan ik maar één oorzaak bedenken. M is veel minder gaan hardlopen dan vorig jaar. Toen liep hij soms wel 4x per week en douchte op die dagen dan vaak 2x. Voor het werk in de ochtend en na het hardlopen in de avond.
Nu het hardlopen eigenlijk sinds april al op een heel laag pitje staat scheelt dat een heleboel aan douchebeurten.

De totale kosten van ons watergebruik waren €179,89 inclusief BTW. Daarvan waren de daadwerkelijke kosten aan water €79,20 exclusief BTW. Meer dan de helft van onze rekening gaat dus op aan kosten anders dan het water zelf.

Deze overige kosten bestaan exclusief BTW uit:

  • Vastrecht: €58,19
  • Belasting op leidingwater: €29,49
Wat me weer opvalt is dat we BTW betalen over de belasting op leidingwater, een belasting op belasting dus. Ik kan de logica daar nog steeds niet van volgen. Als je een belasting instelt, maar dan gewoon een wat hoger tarief. Dat scheelt weer extra getallen op de factuur. Maar misschien heeft dit ermee te maken dat bedrijven de BTW weer als aftrekpost kunnen opvoeren bij hun aangiftes.

88 kuub met zijn dreën is gelijk aan een verbruik van 80 liter per persoon per dag (2016 was een schrikkeljaar). Dat is veel lager dan het landelijk gemiddelde. Dat ligt namelijk op 119 liter per persoon per dag. De gemiddelde Nederlander verbruikt dus anderhalf keer zoveel water als dat wij doen.

Hoe hoog is jullie waterverbruik?

Reacties

  1. wat goed zeg, en belachelijk al die bij kosten. Wat ik doe met sober water verbruik ? wij hebben afwasmachine en wasmachine, in de zoer buiten douchen met zo;n campingzakdouche, ( wat een woord he ? ) en de was met regenwater ( alleen als het mooi weer is anders pak ik binnen water ) en tja verder zou ik het niet weten , dit is al heel wat he ? , net je blogje ontdekt, ga je volgen,,,geniet ervan liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij zijn met 2 personen en gebruiken zo'n 15-20m3 per jaar. Al jaren. Gemiddeld zo'n 25 l per dag.
    We zijn weinig thuis, geen tuin, geen vaatwasser en zuinig met wassen. Door dat de douche niet heel fijn is nodigt dat ook niet uit tot lang onder de douche staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ons waterverbruik is in het huis waar we nu wonen een stuk hoger dan in ons vorige huis. We hebben twee toletten zonder spoelonderbreking. Het toilet beneden ziet er nog prima uit en is ingebouwd. Vind ik zonde om daar wat aan te veranderen. Het toilet boven is aan vervanging toe en ik wil daar een zuiniger exemplaar. Het toilet biven wordt overigens meer gebruikt dan die beneden. Maar we hebben hier erg hard water, waar over een paar jaar wat aan gedaan wordt. We wachten daar op voor we wat nieuws kopen. Nu kan het me niet zo boeien als er wat kalkaanslag op zit. Onze douche heeft een ouderwetse mengkraan en je kunt douchen met een lekker harde straal. Heerlijk :-) Dat lukte nooit bij die zuiniger type kranen. Verder doen we het best aardig. Het ligbad wordt nooit gebruikt, behalve om heel grote dingen uit te wassen die niet in de wasmachine kunnen. We hebben geen vaatwasser. Ik spoel het toilet boven vaak door met opgevangen douchewater en water uit kruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Enkele jaren geleden hadden we 16 kuub minder verbruikt en we mochten wel 30 euro bij betalen omdat de vaste kosten verhoogd waren.
    Ik zei al tegen de mevrouw je word gestraft als je minder water verbruikt, daar was ze het wel een beetje mee eens. Wij hebben onze watermeterstand ook op gestuurd en volgende maand weten we of we moeten bij betalen of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij maken ook dit jaar weer een enorme slag, vorig jaar was 48m3 dit jaar zou 24m3 me niet verbazen. Afgelopen maanden gaan we niet op sportfiets naar werk (ik met OV) en dat is net als M minder hardlopen ook bij ons minder douchen. We douchen ieder ongeveer 2 a 3 x pw en overig gewoon opfrissen met washandje. Dat levert veel besparing op naast dat wij de toilet niet bij elke plasbeurt doortrekken. In de macht doen we dat niet en dat blijkt echt enorm te besparen. Sinds we dit doen in ons appartement kom ik slechts tot een halve m3. Ik heb daar echt twijfels over de watermeter gehad en zelfs alle kranen gecheckt met meter maar dat werkt. Conclusie: wij zijn momenteel gewoon erg zuinig voor ons doen met 0,5 - 1m3 per maand. In de lente zal er meer gedoucht worden omdat er meer gesport zal worden of op fiets woonwerk verkeer door Natasja.
    Verder hebben we zuinig was en vaatwasmachine die toch echt wekelijks draaien.

    Verder zijn we bewust met kraan en douche wel of niet laten lopen. Bijv bij douchen doe ik de kraan dicht als ik me in sop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vergelijkbaar met jullie! Wij hadden 87m2 met z'n vijven. Vorig jaar ook 99m2.
    Onze lasten gaan erdoor wel wat meer omlaag dan bij jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een belasting op belasting vreemd hoor. In Nederland is water nog spotgoedkoop eigenlijk. Water is basis, moeten ze eigenlijk niet belasten met belasting.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....