Doorgaan naar hoofdcontent

Dividend uitkeren in geld of in aandelen?

Als je in aandelen belegt, en ook bij sommige beleggingsfondsen of ETF's, kan het zijn dat je periodiek dividend krijgt uitgekeerd. Hierbij wordt (een deel van) de winst uitgekeerd aan de aandeelhouders.
In onze portefeuille hebben we vooral aandelen die elk kwartaal dividend uitkeren, al hebben ook aandelen van één bedrijf dat zelfs maandelijks dividend uitkeert. Als je naar Nederlandse/Europese bedrijven kijkt zijn er maar weinig die zo regelmatig dividend uitkeren. Meestal doen zij dat 2x per jaar of zelfs maar 1x per jaar. Nederlandse bedrijven die wel elk kwartaal uitkeren zjn Shell en Unilever. Die hebben wij dan ook in onze beleggingsportefeuille zitten.

Je kunt dividend zowel in geld laten uitkeren als ook in extra aandelen. In Amerika kun je je dividend zelfs in delen van aandelen laten uitkeren, dan krijg je bijvoorbeeld 1,123 aandeel uitgekeerd. Dat heb ik bij Nederlandse aandelen nog niet gezien. Daar kan dit alleen met gehele aandelen.

Nu laten we alle dividenden in geld uitkeren. Dat heeft vooral te maken met de voorwaarden van onze broker, DeGiro. Die rekenen geen kosten voor het uitbetalen van contant dividend, maar rekenen wel €7,50 voor het laten uitkeren van dividend in aandelen. Dat is voor ons niet rendabel. We bezitten op dit moment 60 aandelen Shell bijvoorbeeld. Dat levert per kwartaal, bij de huidige wisselkoersen, ongeveer €25 aan dividend op. Het aandeel Shell staat op dit moment net iets onder de €25, dus we zouden elk kwartaal 1 aandeel kunnen toevoegen aan onze portefeuille. En het kwartaal erop krijg je dan dividend van 1 aandeel meer. Alleen zitten daar dus €7,50 aan kosten aan. Dan is het rendabeler om het dividend in geld te laten uitkeren en dan los één aandeel te kopen. Dan kost het aan transactiekosten maar 2 euro. 

Echter, wij hebben ook nog een beleggingsrekening bij onze huisbank. Daar investeren we in de twee beleggingsfondsen. Onze bank rekent geen kosten voor het uitkeren in aandelen. Dat zou het interessanter maken. We zouden dan bijvoorbeeld nu onze aandelen Shell kunnen verkopen bij DeGiro en dan weer terugkopen bij onze huisbank. Dat kost ons eenmalig transactiekosten voor zowel aankoop als verkoop, maar daarna kunnen we gratis ons dividend in aandelen laten uitkeren.

We twijfelen nog of we dat gaan doen, want op het moment dat je dividend in aandelen krijgt, dan ben je dus minder flexibel. Als het in geld wordt uitgekeerd kun je zelf kiezen in welk bedrijf je het wilt investeren. Voor beide valt dus wat te zeggen.

Hebben jullie ervaring met het laten uitkeren van dividend in aandelen? En hoe bevalt dat?

Reacties

  1. Ik laat alles rente, dividends herinvesteren. Dit is heel gunstig op de langere termijn. Future value of money, en vooral passieve groei. Het blijft natuurlijk een lange (20 jaar of zo) termijn investering. En zonder zekerheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb daar geen ervaring in, maar wel een andere vraag....

    Je belegt in Shell. Dat is nu niet persé een bedrijf dat er milieuvriendelijk is. Kies jij de bedrijven waarin je belegt echt alleen op basis van wat het kan opbrengen of trek je ook hier en daar een grens? Ik denk dan bijv. aan uitbuiting van mensen of oerwouden kappen en dergelijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grens ligt bij mij in wapens in de breedste zin van het woord. De geen wapenleveranciers, bedrijven die gevechtsvliegtuigen maken etc.
      De keuze wel of niet in oliebedrijven beleggen is denk ik een persoonlijke. Maar als je kiest om het wel te doen denk ik dat Shell één van de minst erge is.

      Verwijderen
  3. Ik heb ook aandelen Shell en Unilever. Heb mijn posities eerst in meerdere aankopen opgebouwd via DeGiro vanwege de lage transactiekosten. Daarna heb ik de aandelen verkocht bij DeGiro en daarna aangekocht bij Binck. Kost je inderdaad 1 keer wat extra transactiekosten, maar op de lange termijn (waar we het tenslotte allemaal voor doen) levert dit rente-op-rente effect een mooi rendement op en het haalt tevens de emotie uit het beleggen vanwege het automatische karakter. Een paar andere nederlandse aandelen die ook die zogenaamde DRIP aanbieden zijn Aegon en NN Group. Deze 2 hebben keren 2 maal per jaar dividend uit, dus iets minder vaak een uitkering, maar op dat moment wel een grotere uitkering waardoor extra aandelen via DRIP weer eerder binnen bereik komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje voor je antwoord. En goed om te horen dat er meer Nederlandse bedrijven zijn die dat doen. Ik denk dus aan eenzelfde constructie.
      Beleg je nog wel bij DeGiro of ben je helemaal naar Binck overgestapt?

      Verwijderen
    2. Ik beleg nog steeds via DeGiro, maar heb daar nu eigenlijk alleen nog m'n amerikaanse aandelen staan. Via Binck hield ik eigenlijk altijd als minimale inleg per aandeel 1000 euro aan, omdat anders de transactiekosten relatief te hoog werden. Dat vind ik het voordeel aan DeGiro. Ik kan nu met meerdere aankopen van zeg 500 euro ook een positie opbouwen en gelijk profiteren van gespreid kopen. Zo heb ik mijn eerste aandelen Unilever gekocht toen de koers nog op 41 stond, daarna door extra aankopen op 38 en 37 de gemiddelde prijs naar beneden gebracht. Je weet uiteraard nooit hoe het loopt, maar ik heb vertrouwen in een sterk bedrijf als Unilever en zie dat dan als mooie kansen om gespreid in te stappen.
      Overigens heb ik bij mijn bank ING ook een kleine beleggingsportefeuille en daar wordt dividend ook in aandelen uitgekeerd als het bedrijf die mogelijkheid bied. Voordeel van ING is dat de transactiekosten met 4 euro een stukje lager zijn dan Binck, maar je betaalt jaarlijks dan ook weer een zogenaamde service fee van 0,24% over het belegde vermogen. Achja zo heeft elke broker zijn voor en nadelen.

      Verwijderen
  4. Ik zou wel eens statistieken willen zien, wat beleggen nu feitelijk opleveren in zeg maar 20 jaar? Als ik het voor onszelf uitreken kom ik amper aan 1% per jaar opbrengst en dat gelukkig met garantie.
    Het is denk ik de kunst om op tijd in en uit te stappen. Vergelijk het wel eens met het reizen met OV, daar ken je ook dal en piekuren. Collega van me checkt iedere werkdag in tijdens daluren en dat scheelt hem netto 300 euro p/mnd. Zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik zou zeker niet beleggen in Aegon en andere financiële instellingen. Die koersen fluctueren veel te erg en ze keren lang niet elke keer dividend uit. Daar gaat het jullie toch om?
    Hoe gaan jullie om met extreme koersverschillen? Dat staat in feite los van het passief inkomen toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....