Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom wij (ook) beleggen

Als reactie op één van mijn vorige blogs over beleggen vroeg Mom4life waarom we eigenlijk dat geld niet gebruikten om te "beleggen" in stenen, oftewel ons huis.
Dat is een goede vraag, die ik even heb laten liggen, zodat ik onze gedachtegang  goed kon verwoorden. Volgens mij is me dat intussen goed gelukt.

Het belangrijkste doel van beleggen voor ons is om uiteindelijk (waarschijnlijk pas over vele, vele jaren) een passief inkomen bij elkaar te krijgen zodat we niet meer hoeven te werken. Dat betekent niet dat we dan gelijk zullen stoppen, maar de mogelijkheid is er dan wel...

Voor we daar zijn zullen we echter eerst onze maandlasten ver naar beneden moeten zien te krijgen, dat maakt het namelijk een stuk makkelijker om voldoende inkomsten te genereren. En het meeste val te besparen op onze woonlasten.

Je zou dan zeggen, waarom stop je dan niet alles wat je overhoudt in de aflossing van de hypotheek?
Dat heeft dan weer te maken met onze buffer. Die vinden we op dit moment nog niet hoog genoeg om alle mogelijke onverwachte dingen mee op te vangen. En dat is hij voor ons ook nog niet als we ons jaardoel voor de buffer gehaald hebben. En waarschijnlijk eind volgend jaar ook nog niet.

Als we dan maandelijks alles in de hypotheek stoppen, "zit dat geld vast" in het geval we meer nodig hebben dan onze buffer nu groot is. Door het geld te beleggen kunnen we in geval van nood de aandelen verkopen en hebben dan zo alsnog genoeg. Het belegde vermogen zien we nu dus nog vooral als een reservebuffer, die alleen niet elke dag dezelfde waarder heeft, dat heb je met beleggen.

En waarom dan niet gewoon alles op de bufferrekening storten? Dat heeft te maken met rendement. Met een maximum rente van 0,7% levert een vollere buffer niet heel veel op. Met een paar maanden beleggen met maar nog bescheiden bedragen hebben we al zo'n 2% van dat bedrag aan dividend uitgekeerd gekregen.

De spaarbuffer zullen we de komende jaren wel geleidelijk blijven vullen, totdat we zijn waar we willen zijn, maar daarnaast blijven we dus ook aflossen en beleggen.


Reacties

  1. Ik vind het heel verstandig dat jullie niet op 1 paard wedden! Mooi omschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er dreigt een recessie in de VS. Waarschijnlijk op nog wel in meer landen. Beurzen staan nog goed omdat mensen de rente te laag vinden en dus meer rendement hopen te maken op de beurs. Er is dus veel gebakken lucht op de beurs.
    Sparen lijkt me nu de veiligste optie. Helaas een laag rendement, en ook hier spreiden over diverse rekeningen ivm mogelijke bail in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit een helder verhaal. Wij beleggen ook inderdaad, om dezelfde reden. Alles aflossen zou wel fijn zijn, maar je weet niet wat er nog gebeurt.
    Overigens ben ik er zelf nog niet over uit of ik passief inkomen op basis van beleggen ook aan durf. Wil je hier nog wat meer over schrijven binnenkort? Bijvoorbeeld hoe jullie die bedrijven selecteren. En hoe je omgaat met de risico's. En wat je doel uiteindelijk is. Dat soort dingen. Lijkt me heel interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben bezig met een nieuw blog over ons beleggen apart. Maar ik zal er hier ook nog wel eens wat over opschrijven.. Beloofd

      Verwijderen
  4. Duidelijke uitleg, maar waarom niet crowdfunden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. misschien gaan we dat er ooit ook nog bij doen, maar daar hebben we ons nu nog niet in verdiept....

      Verwijderen
  5. Wij zetten een deel van ons spaargeld in op crowdfunding; Lendahand.com Op deze manier draag je bij aan sociaal én financieel rendement; je verstrekt via solide financiële instellingen eerlijke leningen aan ondernemers in opkomende landen. Zij laten hun bedrijf groeien, jij ontvangt 3-4% rente per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....