Doorgaan naar hoofdcontent

Pensioenoverzicht

Vorige week had ik (M) post van het ABP. Er kwam een overzicht van mijn pensioen binnen. Als mijn loopbaan zich op dezelfde manier doorzet als nu, kan ik na mijn pensioengerechtigde leeftijd een kleine €28.000 bruto per jaar verwachten.
Dat is dan exclusief toekomstige indexeringen (die zullen er voorlopig wel niet komen) en kortingen op het pensioen (die zullen er waarschijnlijk wel komen de komende jaren).

Dat is bruto iets meer dan dat het bedrag dat we berekend hebben dat we nodig hebben als de hypotheek helemaal is afgelost, maar netto zal dit minder zijn. Met AOW erbij zullen we het dan wel redden, maar het is natuurlijk helemaal niet zeker dat er over ruim 30 jaar nog een AOW is.

Mocht ik, na aflossing van de hypotheek, bedenken structureel minder te gaan werken, zal dit natuurlijk ook van invloed zijn op de hoogte van mijn pensioen en niet de goede kant op.

Het is voor ons dus zaak om, naast het aflossen van onze hypotheek, ook een passief inkomen op te bouwen om te zorgen dat we na pensionering voldoende inkomen hebben om goed te kunnen leven en het liefst zodat we eerder kunnen stoppen met werken.

PS: Het pensioen van M zal niet het enige pensioeninkomen zijn tegen die tijd, V behoort tot de minderheid van de ZZP-ers die wel haar pensioen heeft geregeld.

Is jullie pensioenopbouw voldoende?

Reacties

  1. Ik heb geen idee, erg he?! Haha.
    Mijn man heeft een goed salaris en een goede werkgever, dus dat helpt om ervan uit te gaan dat het voldoende zal zijn tegen die tijd. Sowieso is onze hypotheek dan volledig afgelost en dat scheelt aanzienlijk in de lasten natuurlijk, en kinderen huis uit.
    Zelf heb ik geen pensioen. Wel 2x iets uitbetaald gekregen maar meer dan 150 Euro was dat denk ik niet samen. En ook bij mijn nieuwe baan geen pensioenopbouw.
    Mag ik je vragen op welke manier je vrouw/vriendin haar pensioen heeft geregeld? Misschien zou ik ook zoiets kunnen doen voor mezelf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft het geregeld via een polis bij een verzekeraar. Ze betaalt maandelijks een bedrag en krijgt vanaf haar 65e uitbetaald.

      Verwijderen
  2. Mijn pensioen was tot dit jaar altijd heel duidelijk, maar nu ik voor mezelf ga beginnen, moet ik het echt even uit gaan zoeken. Ik ben wel van plan om het goed te regelen in ieder geval. Een polis bij een verzekeraar was ook mijn idee inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas heb ik geen pensioenopbouw. Mijn man wel en dat pensioen ziet er (nu nog) goed uit. Geen pensioenbreuken, goed salaris en hij werkt al ruim dertig jaar in dezelfde sector (zorg).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....