Doorgaan naar hoofdcontent

Overzicht spaarhypotheek

Bij terugkomst lagen er twee enveloppen van onze bank op de mat. Beide hadden betrekking op de hypotheek. Over de tweede envelop zal ik later deze week nog wat bloggen, maar de eerste envelop had betrekking op onze spaarhypotheek.

Ieder half jaar krijgen wij een overzicht van het saldo op de spaarhypotheek. Zo ook nu dus weer. Het overzicht is per 30 juni. Het saldo in ons spaardepot is €21.462,32. Dat is een toename van ruim €1.243 ten opzichte van eind januari en komt redelijk overeen met wat ik zelf elke maand er extra bijtel in onze overzichten in excel (en in dit blog). Ik ging uit van een toename van €200 per maand, en er is €207 per maand bijgekomen.

Deze toename per maand bestaat uit de maandelijkse inleg van €162 bruto, waarvan ongeveer €155 daadwerkelijk wordt gestort en rente over het reeds opgebouwde saldo. Zo kwam ik uit op een bedrag van iets meer dan €200 dat ik naar beneden had afgerond voor het gemak.

Op basis van het nieuwe saldo kan ik ook weer de rente per maand uitrekenen. Bij de 3,1% rente die bij dit hypotheekdeel hoort, krijgen we over het bedrag ruim €55 per maand aan rente. Met de €155 die we elke maand inleggen komen we zo op een toename van het spaarsaldo uit van €210. Dat bedrag gaan we nu opnemen in het exceloverzicht van de hypotheek.

Als ik dan goed doorreken op welk bedrag we aan het eind van het jaar zitten, dan hebben we op dat moment een kwart van de spaarhypotheek bij elkaar gespaard.

Als je een spaarhypotheek hebt, hebben jullie ook een overzicht gekregen>

Reacties

  1. Wij krijgen hem per kwartaal (rabobank). Ik vind het overigens wel bijzonder dat er geen mogelijkheid is om online de hoogte van de spaarhypotheek te bekijken. Je zou denken dat het een relatief simpele constructie zou moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat zou je zeggen. Ik denk dat het komt omdat de spaarpolis ergens anders is ondergebracht. Anders zou ik het ook niet weten.

      Verwijderen
  2. Wij kunnen het online bekijken, elke maand is het overzicht bijgewerkt. Elke dag van de maand kun je ook zien hoeveel rente er al opgebouwd is. Heel handig en leuk om te zien. We houden het verder niet bij in excel. Zie er geen reden toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik hou alles bij in excel per maand om bij te houden hoe we ervoor staan. Daarnaast kan ik dan ook makkelijk controleren of de bank geen fout maakt

      Verwijderen
  3. Wij hebben bij Florius o.a. een spaarhypotheek, hier kan je online allerlei informatie zien en aanpassingen maken o.a.:
    - Extra storting in spaarhypotheek via ideal
    - Extra aflossing op je annuiteit en aflossingsvrije hypotheek (zelfs periodiek bv een bedrag per maand)
    - Na storting is binnen 1 a 2 dagen alles online bijgewerkt
    - Je ziet je hypotheeklasten inclusief het detail per hypotheek deel (rente en spaarvedrag)
    - Vooraf uitrekenen wat het effect is (bruto/netto) van een aflossing, of rente aanpassing / rentemiddeling
    - Je rente tussentijds aanpassen (rekent boeterente uit die je dan vervolgens via ideal kan betalen)
    - je rente middelen
    etc.etc.

    Grote voordeel hiervan vind ik dat je een hele hoop zaken kan regelen zonder adviseur.

    1 x per maand werk ik mijn eigen Excel bij, zodat ik zelf goed inzicht heb wat mijn netto en bruto schuld is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het meeste hiervan kan bij ons ook online. Alleen van de spaarhypotheek niet. Extra storten mogen we niet, wel aflossen, maar dat moet offline geregeld worden tot nu toe.

      Verwijderen
    2. Handig! Extra online storten in spaarhypo. Wij kunnen alleen aflossen op de spaarhypo wel online doen. Maar of dat handig is heb ik nog niet uitgevogeld... Ik vermoed van niet.

      Verwijderen
    3. het is de enige manier om eerder van onze spaarhypo af te komen..

      Verwijderen
    4. Hoe werkt dat dan? Als je aflost op je bankhypo, dan bereik je je einddoel eerder? Of is het zo dat je dus een overwaarde creëert bij uitkering?
      Of los je af, eindbedrag gaat omlaag en gaat je maandelijkse inleg ook omlaag?

      Verwijderen
    5. Het is het laatste. Je betaalt dus minder rente over de lening omdat die kleiner is (en dus ook minder HRA) en de inleg gaat omlaag. Dat kan dan totdat de inleg 10x lager is dan de hoogste inleg (per jaar) en dan kun je de duur van de lening inkorten.
      Kan ook eerder als je dat wilt.

      Verwijderen
  4. Wij zitten bij die Oranje Leeuw en sinds kort kunnen we ook online inzien hoe groot de spaarpot is.

    Als ik wil weten hoe mijn spaarpot er over een half jaar uitziet dan gebruik ik daarvoor het tooltje van geldistijd:

    http://geld-is-tijd.blogspot.nl/2015/03/hypotheek-inkorten-een-voorbeeld.html

    Als je daar alle gegevens invoert dan komt de spaarpremie bij maandelijkse inleg te staan. Door vervolgens met de spaarpot en de maanden te schuiven kun je erachter komen wat de spaarpot over bijvoorbeeld een half jaar zal zijn.
    resterende looptijd = 6 mnd minder
    al in spaarhypotheek ophogen tot bij maandelijkse inleg dezelfde spaarpremie komt te staan dan je nu ook moet betalen.

    ING gaat het misschien ook mogelijk maken om online extra te kunnen storten. Ik heb hiervoor een idee ingediend er moeten alleen nog meer mensen liken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kreeg 1x per jaar een stand van de spaarhypotheek. Zonder toelichting van wat rente en wat premie was (al was dat met mijn eigen bankafschriften nog na te rekenen). Blij dat ik weg ben bij die hypotheekgever. We zijn nl net verhuisd. De niuewe hypotheek gaan we rustig zien (maar is geen spaar)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....