Doorgaan naar hoofdcontent

Boetevrij extra aflossen

Banken mogen vanaf nu geen boete meer rekenen voor het extra aflossen van de hypotheek. Dat was vanmorgen het eerste nieuwsbericht dat ik las. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels rondom hypotheken.
Deze regels hebben tot nu toe de media nog niet gehaald, maar vandaag zag ik de berichtgeving op zowel de site van het AD als de Telegraaf.
Banken mogen wel daadwerkelijk gemaakte kosten in rekening brengen, maar boetes en boeterente is dus vanaf nu niet meer toegestaan.
Er is maar één maar. Deze nieuwe regels gelden alleen voor nieuwe hypotheken en niet voor bestaande. Dus wijzelf hebben er niets aan.

Ik denk op zich dat dit een goede zaak is. Maar ik ben ook bang dat de banken wel weer een truc vinden om toch hoge kosten in rekening te brengen. Een andere manier om toch te verdienen op de hypotheken is natuurlijk het verhogen van de rentes.

Wat denken jullie, zou de huizenkoper hier echt iets mee opschieten?

Reacties

  1. Ik zie niet duidelijk staan dat het alleen voor nieuwe hypotheken gaat gelden?

    Ik zou het alleen maar goed vinden. Als je een erfenis ofzo krijgt zou je dat gewoon moeten kunnen aflossen vind ik, zonder boete. Voor ons is nu 10% per jaar voldoende, maar liever had ik 20% per jaar gehad. Voor het geval dat we toch meer kunnen aflossen dan nu. Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst wel tegen de huidige maximale 10% aanlopen, wanneer onze inkomsten stijgen en de maandlasten afnemen. Dat is toch jammer dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt als een goede ontwikkeling, maar in mijn opinie is een bank geen bank, als ze idd niet weten hier weer een slaatje uit te slaan. Dus of het onder de streep oplevert... ik denk alleen als je héél goed oplet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij is het niet meer nodig, want ik mag 20% aflossen en dat is ruim voldoende. We zijn ook bijna klaar met aflossen, gelukkig. Ik ben idd bang dat de banken dit gaan oplossen voor zichzelf door extra kosten in rekening te brengen, iedere keer dat er een aflossing extra word gedaan. Maar het uitgangspunt is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de Telegraaf las ik dat het alleen geldt voor nieuwe hypotheken. Daar zit nu een lage rente op en veel mensen zullen het geld niet hebben om meteen heel veel te gaan aflossen. Ik denk dat de banken liever niet willen dat de klant weet van het kostenloos extra aflossen. Dat er dan een ander addertje onder het gras wordt verzonnen zou me niet verbazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het met de reacties hierboven eens, dat de banken ongetwijfeld iets nieuws zullen vinden om alsnog de gemaakte kosten (renteverlies) te compenseren.

    Hoewel, er is nu een nieuwe geldverstrekker (MUNT) in Nederland actie, waarbij je onbeperkt extra kunt aflossen zonder aanvullende voorwaarden. En ze hebben ook nog de meest concurrerende rentepercentages en voorwaarden. Ik zou willen dat ik nu een nieuwe hypotheek kon afsluiten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat de hypotheekrente gaat stijgen als gevolg hiervan. Ze moeten het ergens uithalen...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....