Doorgaan naar hoofdcontent

betalen om te sparen

Er zijn wel eens van die dagen dat de inspiratie voor een nieuw blogonderwerp even ver te zoeken is. Gisteren was zo'n dag. Toen ik 's avonds op de bank aan het nadenken was waar ik eens over zou schrijven, kwam er niets omhoog. "Dan maar een dagje geen blog" dacht ik, en ging op tijd naar bed.

Vanmorgen in de auto werd ik echter op mijn wenken bediend. Op de radio werden de kranten besproken en daar kwam een artikel over de "oude sok" ter sprake. Daarom nu snel voordat ik echt aan het werk ga toch nog een blogje voor vandaag.

De rente die banken moeten betalen om hun geld te stallen bij de ECB wordt steeds groter. Daardoor blijven de spaarrentes ook maar dalen. In Duitsland is er al een bank waar spaarders met een saldo van meer dan €100.000 rente gaan betalen. Ook een aantal Nederlandse banken heeft hun zakelijke klanten al bericht dat de mogelijkheid tot negatieve rente er is. Voor de particuliere klanten is die mogelijkheid (nog) niet mogelijk gemaakt.

Met de negatieve rentes proberen de centrale banken investeringen te stimuleren. Door het lenen van geld goedkoop te maken hopen ze dat er meer leningen worden aangegaan of dat bedrijven en particulieren met veel spaargeld hun spaargeld gaan uitgeven. Dat lukt echter nog niet goed.

Volgens het artikel zijn de volgende zaken een probleem bij negatieve rentes:
  1. Banken kunnen niet al het geld uitgeven omdat er vaak te weinig vraag is naar krediet. Steeds meer banken onderzoeken of contant opslaan van geld rendabel is, maar tot nu toe is de negatieve rente nog goedkoper.
  2. Het staat niet vast dat lage rente leidt tot inflatie en groei. Het idee is dus dat bedrijven en consumenten meer gaan lenen en uitgeven, maar dat gebeurt niet. En de rentes kunnen niet veel verder omlaag, want dan gaat de winstgevendheid van de banken omlaag, waardoor die weer minder krediet willen verstrekken
  3. Mensen gaan juist meer sparen. Het blijkt juist, dat sinds de rentes lager en lager worden, consumenten meer gaan sparen in plaats van uitgeven. Hoe lager de rente, hoe meer mensen gaan sparen lijkt het wel.
Wij zetten op dit moment ook meer opzij dan in het verleden. Maar dat heeft meer te maken dat we onze buffer nog te laag vinden, en niet zo zeer als gevolg van de rente.

Sparen jullie extra door de lage rentes?

Reacties

  1. Ik houd ook helemaal geen rekening met de rente, ik spaar wat ik kan sparen. Misschien doen we het wel onbewust, meer sparen en minder snel uitgeven, omdat het niet automatisch meer wordt door de rente. Interessant punt om eens over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind die lage rente een rampenplan. Kijk naar nederland. Aan de ene kant worden we gepushed om ons minder te lenen *geld lenen kost geld* en aaan de andere kant willen ze juist dat we gaan lenen....

    Dit probleem word zo niet opgelost en vroeger of later zullen we een bittere pil moeten slikken om te kunnen resetten. Eeuwige groei is immers gewoon niet mogelijk. Tenminste niet zolang we ruimtereizen op warp-speed nog niet hebben uitgevonden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze spaarbuffer is op niveau dus heeft het geen zin om extra te sparen. Wel jammer dat er nauwelijks meer rente wordt gegeven.
    Wij lossen extra af op de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij sparen voor de extra aflossingen op de hypotheek, dat levert meer op dan de spaarrekening. Iedere keer als er weer een leuk bedrag ligt, dan word er een aflossing gedaan van 1 of 2 duizend euro. De buffer is niet zo heel hoog, maar dat hoeft ook niet met zulke lage maandlasten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb geen hypotheek om op af te lossen zoals bovenstaande reacties, maar naast de buffer die ik heb leg ik geld in voor ETF's. Ik ben juist meer gaan sparen het afgelopen half jaar, maar dat komt niet doordat de rente zo laag is. Meer door een wijziging van mindset.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb geen hypotheek, zet zoveel mogelijk geld opzij ter compensatie van het renteverlies van de volgende decennia. Als de rente het niet opbouwt, dan moet je het zelf doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo denken wij er ook over, wij zijn daarom ook meer gaan sparen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....