Doorgaan naar hoofdcontent

Zakelijke declaraties

Voor mijn werk rijd ik regelmatig dienstreizen met onze eigen auto. Dat wordt door mijn werkgever vergoed via een kilometervergoeding. Ik dien dan digitaal mijn kilometerregistratie in, en met het eerstvolgende salaris wordt dit uit betaald. Dat gaat eigenlijk altijd best goed.

Ik heb hier echter een manier voor mezelf in gevonden om ook onzichtbaar te sparen. Door niet elke maand mijn declaratie in te dienen, maar dit bijvoorbeeld elk kwartaal te doen, spaar ik zo een leuk bedrag bij elkaar dat dan in één keer wordt uitgekeerd. Dit kan ik dan weer gebruiken om de buffer aan te vullen, een extra extra aflossing op de hypotheek te doen of om (sinds kort) de beleggingsportefeuille te vergroten. Ik mis dat geld niet echt gedurende de maand.

Zo heb ik gisteren de kilometerdeclaraties van december, januari en februari ingediend. Samen met nog een knipkaart voor de pont, komt dit bedrag op ruim €600 uit. Dat is dan wel bruto. Ons bedrijf keert namelijk meer (€0,33) kilometervergoeding uit dan belastingvrij is toegestaan (€0,19/km). Dus een deel van de vergoeding telt als inkomen en wordt dus belast met inkomstenbelasting. Ik verwacht dat deze declaratie ongeveer €400 netto zal opleveren.

Hoe gaan jullie om met zakelijke declaraties? 

Reacties

  1. Mijn man doet het 2 a 3 keer per jaar. Enorm bedrag dan vaak, ook vanwege hotelovernachtingen etc.
    Heb je al besloten wat je dit keer met het bedrag gaat doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deels of geheel naar de hypotheek, daar ben ik nog niet helemaal uit. Even afhankelijk van wat een aantal extra uitgaven precies gaan kosten.

      Verwijderen
  2. Voor mij tellen andere regels en ik geef dus eens per maand de kilometers door aan mijn accountant... Overigens zou die er niet blij mee worden als kostendeclaraties over het jaar heen getild zouden worden... (tip)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons mogen we kosten uit 2015 betalen t/m 15 februari dit jaar. Ik heb het voor die tijd ingediend. Dat ze het dan pas in maart uitkeren, daar kan ik niks aan doen..
      Ik moet inderdaad niet tot de zomer wachten en dan nog kosten uit 2015 gaan declareren. Daar wordt de accountant diep ongelukkig van.

      Verwijderen
  3. Ik hoef zelden voor mijn werk op pad, los van congressen en/of studie. Deze zakelijke ritten declareer ik niet, omdat mijn werkgever aan alle werknemers een NS businesskaart ter beschikking stelt. Die is geldig in heel Nederland voor alle typen vervoer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een mooi alternatief, die NS-kaart. Dat gaat bij ons niet op omdat een aantal van onze locaties midden in de polder ligt zonder OV in de buurt...

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen.

Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn.

Extra aflossingen
Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83.

De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit.

Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen.
In cel F6 (kolom F is nu de lege kolom e…

De hypotheek: Een soort van terug bij af

De afgelopen jaren hebben we best wel wat extra afgelost op onze hypotheek. Dat deden we vooral om te voorkomen dat we ooit nog "onder water" zouden komen te staan mochten we ons huis willen verkopen, maar ook om de maandlasten te verlagen en eerder van onze hypotheek af te kunnen zijn.
Intussen is onze hypotheek een kleine €36.000 lager dan toen we het huis kochten in 2013 en is het gespaarde bedrag in onze spaarpolis gestegen met ruim €12.000. In totaal hebben we dus zo'n €48.000 van onze schuld afgehaald. De maandlasten zijn daarmee ook flink gedaald, in totaal met zo'n €155 per maand. De exacte cijfers kun je nalezen op de hypotheekpagina.

De afgelopen periode hebben we goed nagedacht over wat onze woonwensen zijn, of we nog willen verhuizen en wat we met de hypotheek willen. Daar kunnen we eigenlijk best kort over zijn: We willen best nog een keer verhuizen, maar niet in de huidige markt. We willen namelijk in de Randstad blijven en ondanks dat we nu een fikse …

Teruggave kinderopvangtoeslag

Afgelopen maandag schreef ik al dat de kosten voor de kinderopvang voor ons flink naar beneden zijn gegaan. Dinsdag ontvingen we bericht dat we nog een bedragje kinderopvangtoeslag krijgen over 2017. We krijgen daarom nog €186 uitgekeerd.

Dat geld gaat voorlopig even naar de spaarrekening. Aan het eind van het jaar maken we het jaarlijkse bedrag dat we sparen voor onze dochters over naar hun spaarrekeningen.
Althans, naar de spaarrekening van onze jongste dochter. Voor onze oudste dochter zijn we op dit moment bezig met het openen van een beleggingsrekening. Zij heeft intussen al best een aardig bedrag op haar spaarrekening staan. Daar zal ik binnenkort eens een blogje aan wijden.