Doorgaan naar hoofdcontent

Winddelen: Een goede investering?



Toen ik gisteren inlogde op de site van onze energieleverancier (G.reenchoice) om te kijken of onze slimme meters al standen hadden doorgegeven, viel mijn oog op de mogelijkheid om winddelen te kopen.
Mijn interesse werd daardoor gewekt omdat dat op het eerste gezicht lijkt op een manier om je energiekosten naar beneden te krijgen zonder een hele grote investering (en ook zonder daadwerkelijk ook maar iets te besparen).
Ik ben daar dus eens wat verder in gedoken en heb wat berekeningen gemaakt hoe dat zou kunnen uitpakken.

Hoe werk dat winddelen?
De verwacht opbrengst van een windmolen wordt verdeeld over "porties" van 500 kWh per jaar. En de kosten om die windmolen te kopen/bouwen wordt in evenveel partjes opgedeeld. Op die manier wordt de prijs van een winddeel vastgesteld. Voor de windmolen die nu aangeboden wordt komen die kosten neer op €206 per winddeel.
Daarnaast worden de jaarlijkse onderhoudskosten en kosten voor bijvoorbeeld verzekeringen ook verdeeld over alle winddelen. Bij de huidige molen zijn die vastgesteld op €26 per jaar.

Wat levert het op?
Een winddeel levert gemiddeld genomen 500 kWh per jaar op. In de folder geven de uitgevers aan dat de opbrengst per jaar 20% minder of 20% meer kan zijn. Ik ga hier uit van het minst gunstige geval, en ga dus uit van een opbrengst van 400 kWh. Op basis van de tarieven van 2015 levert dat per jaar €87,26 op. Als je de jaarlijkse kosten eraf haalt levert dit dus €61,26 per jaar op.
Verder ga ik voor de berekening vanuit dat we 10 jaar gebruik maken van de winddelen en dat we ze dan verkopen. Dat laatste kost dan €15 bemiddelingskosten.
In tabelvorm ziet dit er als volgt uit:



obv 400 kWh opbrengst

Jaar
Kosten
Besparingen
Winst

1
 €             234,00
 €         87,26
 € -146,74
 € -146,74
2
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €   -85,48
3
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €   -24,22
4
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €     37,04
5
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €     98,30
6
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €   159,56
7
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €   220,82
8
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €   282,08
9
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €   343,34
10
 €                26,00
 €         87,26
 €     61,26
 €   404,60
verkoop
 €                15,00

 €   -15,00
 €   389,60

 €             483,00
 €       872,60
 €   389,60
80,7%

Wat valt op:
  • Terugverdientijd is ongeveer 3,5 jaar
  • Na 10 jaar (en verkoop) heb je een rendement van ruim 80% op je betaalde inleg
  • Dat is dus ruim 8% per jaar
  • Zelfs als je besluit om na 4 jaar je winddelen te verkopen heb je nog een kleine winst.
  • Per jaar dat je langer de winddelen behoudt, wordt het rendement van je inleg beter.
  • Als de de energieprijzen stijgen wordt het rendement beter, als ze dalen wordt het slechter.
  • Als wel gemiddeld 500 kWh wordt gehaald, ben je na 2,5 jaar al uit de kosten en maak je in 10 jaar een rendement van 125% (niet in tabel).
Gaan we dit dan ook doen?
In de reglementen staat dat je voor maximaal 85% van je verbruik aan winddelen mag kopen. Voor ons zou dat betekenen dat we 5 winddelen mogen kopen. Dat levert per jaar dan een besparing op van €306,30, oftewel 25,53 per maand bij een initiële €1030.

Op zich dat best een aardig bedrag, maar er zijn nog wel zaken die we willen uitzoeken. Bijvoorbeeld, stel dat wij over een aantal jaar zonnepanelen laten plaatsen, mogen we dan het aantal winddelen behouden of moeten we dan verplicht verkopen om weer aan het maximum van 85% te voldoen? Dat heb ik in de voorwaarden nog niet kunnen vinden.

Ook willen we wel eens weten wat het rendement van zonnepanelen ons zou opleveren. Als het betekent dat we met een jaar geld opzij zetten de zonnepanelen kunnen bekostigen en de winst is veel groter, dan is dat het wel waard. 

Hebben jullie ervaring met winddelen? Of wat vinden jullie van dit idee?
Hebben jullie zonnepanelen en een dak op het zuiden? En zo ja, zouden jullie een inzicht in je kosten en opbrengsten kunnen geven? 

Reacties

  1. Mooie uitleg en berekening! Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt wel goed te klinken. Zonnepanelen heb ik ook nog niet. Ik wil eerst mijn huis verkopen en dan weer even rustig gesettled zijn, voor ik aan dat soort investeringen begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent vergeten te vermelden hoe je windelen koopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je kunt je aanmelden via mijn dossier als je klant bent van Greenchoice. En ook alleen als je klant bent van Greenchoice.

      Verwijderen
  3. Goede uitleg en concrete berekening. Daar houd ik van! :-) Hier ook geen ervaring met winddelen. Aangezien wij geen zonnepanelen kunnen plaatsen, is dit misschien een aantrekkelijk alternatief. Dan volgend jaar toch maar weer overstappen van E.ssent naar Groene Keuze...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant. Mocht je eraan beginnen dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen. Ook in de zin van de wijze van afrekenen e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn eigenaren van een stukje windmolen, hebben 3 winddelen. Inmiddels zijn we het 4-de jaar ingegaan.
      2013 en 2014 waren belabberde wind jaren maar nog altijd zaten we boven de 400 kWh per deel. Wij zijn enthousiast niet alleen vanwege de besparing voor ons ook een manier om echt groene energie te krijgen. Je moet er rekening mee houden dat een kWh nog steeds ongeveer 0.14609 euro kost. De regering laat je wel belasting betalen over je opgewekte energie maar dan nog levert het besparing op. Alleen is volgens mij daarmee de berekening niet meer kloppend. Een ander nadeel is dat je dus vast zit aan greenchoice voor electra. Dat zou een nadeel kunnen zijn, wij zijn erg tevreden met greenchoice. Dus dat is voor ons geen probleem. Een groot voordeel is dat je het niet meer erg vindt als je tegen de wind in moet fietsen :) Er zijn overigens al wel meer maatschappijen die met "winddelen" werken.
      De opbrengst van je windmolen wordt gewoon in mindering gebracht op jaar afrekening. Dat is erg leuk, afgelopen jaar stond er - 98,30.

      Zijn er vragen: stel ze gerust.

      Groet nomoskar

      Verwijderen
    2. bedankt voor je uitleg, ik was uitgegaan van de kWh die op mijn afrekening van 2015 stond, iets van 22 cent per kWh. Dat zou inderdaad wel met belastingen kunnen zijn..

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben ook 3 winddelen, in 2013 aangeschaft voor € 1.053,-- (de kosten voor onze winddelen waren dus beduidend hoger). In de afgelopen 3 jaar (2013 t/m 2015) hebben ze mij een korting van € 270,87 opgeleverd op de energienota. De nieuwe nota komt weer in september.
    opbrengst 2013: 1299 kWh
    2014:1396 kWh
    2015: 1518 kWh
    eerste 5 maanden 2016: 633 kWh

    Momenteel hebben we de financiële middelen en mogelijkheid om zonnepanelen aan te schaffen. We moeten onze winddelen dan wel verkopen. De waarde voor de aangifte van jan 2015 was € 260,-- terwijl ik ze voor € 351,-- heb gekocht, dat is een forse daling. Als er ook nog administratiekosten worden ingehouden, maken we er dus verlies op.

    Voordelen van zonnepanelen vind ik dat we dat die niet mee tellen met de vermogensbelasting en je betaald geen energiebelasting over je eigen opgeleverde energie via zonnepanelen, bij winddelen wel.

    Verder is de verrekening altijd prima verlopen en als je geen mogelijkheid hebt tot zonnepanelen een goed alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Winddelen hebben een negatief rendement.
    Per winddeel krijg je bij Greenchoice nu (naar boven afgerond) zo'n 6 cent per kwh terug.

    Stel 500 kwh (1 winddeel) heeft aan initiele kosten 208 euro (onze koopprijs van een winddeel). Daarbovenop 26 euro onderhoudskosten per jaar. Dat is een uitgave van 598 euro per winddeel.

    Dit winddeel levert je op 500 * 0,06 * 15 = 450 euro.

    Oftwel -148 euro na 15 jaar.

    Ik ga onze winddelen verkopen, de onderhoudskosten die ik de volgende 13 jaar niet hoef te betalen en de magere verkoopkosten gebruik ik dan wel voor zonnepanelen of aflossen op mijn hypotheek (op zijn minst een positief rendement).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het eens met de laatste schrijver, winddelen hebben een negatief rendament. In tegenstelling tot zonnepanelen vindt er geen volledige saldering plaats, je krijt zo slechts zo'n 6.6 cent per kwh (2/3*dag+1/3nacht tarief). Afschrijving per winddeel is per jaar 73,=, onderhoud 10,= dus kosten per jaar zijn 83,=, opbrengst 400x0.066=26,4 euro Per jaar KOST een winddeel dus momenteel 56,6 euro.
    Mocht een molen "afgeschreven" zijn dan wordt de bereking anders: de afschrijnving gaat dan hopelijk naar 0 en wordt het 16,4 euro positief.
    Hmmm, dit riekt niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb in 2014 4 winddelen gekocht. Achteraf ben ik er in getuind. Financieel een stuk armer geworden en dus gewoon fors bedrogen. Ik heb afgelopen week mijn jaarafrekening gehad van Greenchoice, waarop dus de productie = korting van de delen. De onderhoudskosten zijn veel groter dan wat ze hebben opgebracht.!!! Verder de hierboven als genoemde informatie dat de afschrijving wel heel erg hard gaan/niet evenredig door b.v. uitgaande van 15 jaar (de leeftijd van de molen).
    Dus; per jaar is het geld bijleggen (afgelopen jaren ongeveer kiet), extra handelingen bij het opgeven op je belastingaangifte en als grote domper; de afschrijving wat het grote verlies in houd. Onder het mom van 'goed voor het milieu en je portemonnee wordt je gewoon opgelicht. Ik voel me genaaid.
    Details:
    Aanzegging 13-2 18: Omstreeks 9 maart a.s. en in september nog een keer wordt voor onderhoud afgeschreven € 47,60. Dat is per jaar: € 95,20.
    Het afgelopen jaar is 728 kWh gemaakt a € 32,76.
    Ik vraag me af of ik deze organisatie niet ergens kan aanklagen. Iemand een suggestie?
    Ik heb overigens opdracht gegeven mijn winddelen per 1 maart te verkopen. (Iemand belangstelling?) Ze zijn nog maar € 112,-- waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 80% na 10 jaar is geen 8% per jaar, ivm rente op rente. het is ongeveer 6.8% per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....