Doorgaan naar hoofdcontent

Onze vaste lasten in 2019

In de blogpost over de geldstroomindex beschreef ik hoe wij de dekking van onze vaste lasten door ons passief inkomen gaan volgen. Daarvoor is het nodig om, naast het passief inkomen, onze vaste lasten goed in beeld te hebben.

Wat zien wij dan als vaste lasten? Ik "definieer" die als volgt. Onze vaste lasten zijn de maandelijks terugkerende lasten die we niet op korte termijn kunnen stoppen. De volgende posten vallen daar volgens mij onder:

Hypotheeklasten (€831)
De grootste lasten post elke maand. De hypotheeklasten bestaan uit een drietal vaste posten, te weten de rentelasten, de reguliere aflossingen op de annuïtaire hypotheekdelen en de inleg in de spaarhypotheek. We nemen de reguliere aflossingen en de inleg in de spaarhypotheek mee in deze vaste lasten omdat die gewoon onderdeel zijn van het hypotheekbedrag dat maandelijks wordt afgeschreven.
Deze kosten bedragen op dit moment €831.
Je zou de aflossingen en inleg wel ook mee kunnen tellen in je spaarpercentage.
Extra aflossingen op de hypotheek tellen niet mee, daarin hebben we vrije keuze of we wel of niet extra aflossen.

Gemeentelijke en waterschapsbelastingen (€150?)
Deze lasten zijn op dit moment nog niet bekend. Ze zijn deels gebaseerd op de WOZ-waarde van ons huis. Deze lasten worden door ons in 10 termijnen betaald in de maanden februari t/m november. In januari bedragen de kosten hiervan dus €0. In 2018 bedroegen deze lasten samen €130, ik ga uit van €150 nu.

Energie en Water (€150)
Een veel kleinere post, maar toch ook nog één van de grotere posten. Spreekt verder voor zich denk ik.

Zorgverzekering (€275)
Onze zorgverzekering voor 2 personen inclusief het minimale eigen risico van V. Die gaat ieder jaar op. We betalen de zorgverzekering weliswaar in 1x, maar reserveren wel maandelijks voor de premie van het jaar erop. Die reservering tellen we dus bij onze vaste lasten.

Auto-verzekering en Wegenbelasting (€110)
De wegenbelasting bedraagt €1 per maand. De rest gaat naar onze all risk auto-verzekering. De auto is nog dusdanig jong en we hebben nog niet genoeg gespaard om de auto op eigen kosten 1 op 1 te vervangen dat we die volledig verzekerd hebben.

TV, internet, telefoon (€64,50)
Onze Ziggo-aansluiting. Nu ik het bedrag weer zo zie moeten we maar weer eens proberen de lasten te verlagen door ofwel echt over te stappen ofwel te doen alsof en zo een korting te bedingen.''

Kinderopvang (€122)
Onze jongste dochter gaat 1 dag per week naar het kinderdagverblijf. Onze oudste gaat naar school, hoeft vanwege een continurooster niet over te blijven en gaat ook niet naar de buitenschoolse opvang. We ontvangen €211 aan kinderopvangtoeslag voor onze jongste en betalen €333 per maand voor de opvang. Netto is dat dus €122.
Overigens verwacht ik nog een behoorlijke nabetaling van de kinderopvangtoeslag over vorig jaar. Doordat ik vorig jaar ook officieel een dag minder ben gaan werken was mijn inkomen ruim 10% lager dan het jaar ervoor. Dat zal na onze belastingaangifte verrekend worden. Ook verwacht ik dat dan de toeslag voor dit jaar omhoog wordt bijgesteld.

Boodschappen (€200)
De kosten van boodschappen verdelen we gelijk. Dit is mijn deel.

Bankkosten en diverse verzekeringen (€100
Vele kleine beetjes maken ook een grote stapel. Bij elkaar bijna €100.

Dat maakt een totaal aan vaste lasten van €1.800.

Dat valt me eigenlijk nog best mee.


Reacties

  1. Mooi overzicht! Ben geïnspireerd, ga ik ook vandaag eens maken. Zou leuk zijn om het % ook eens te gaan uitrekenen: hoeveel % van de vaste lasten gaan naar de hypotheek etc. En het % vaste lasten uit te rekenen van het inkomen af. Mijn inschatting is: hoe hoger het inkomen hoe lager het % vaste lasten, maar of dit ook echt zo is???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou je verwachten, maar hoe hoger het inkomen hoe hoger de hypotheeklasten gaat ook heel vaak op. En als je naar de leennormen van het nibud kijkt mogen hogere inkomens relatief meer lenen omdat de andere vaste lasten juist een kleiner % uitmaken van de inkomsten

      Verwijderen
    2. Tja, dat is natuurlijk ook zo. Meer inkomen is vaker duurder huis. Maar het voordeel is dat je de hypotheek kosten ook omlaag kunt krijgen en dan woon je in een duurhuis voor weinig geld. Van mij mag die hypotheekrente voor hogere inkomens snel eraf!

      Verwijderen
  2. Weet niet of je van vergelijken houdt (meestal wel als je dit soort blogs schrijft, maar sorry als dit niet zo is), hierbij mijn lijstje:
    hypotheek 1.400 (bruto, net verhuist naar ons droomhuis, met plan om nooit meer weg te gaan...)
    gem. belastingen 88 (de helft lager dan jij, terwijl zowel waterschap als afvalstoffen erbij zit, hoop niet dat er nog een navordering ofzo komt...)
    energie/water 285 (veel te hoog, met denk aan de heteluchtverwarming die zodra het mooi weer is vervangen wordt)
    zorgverzekering 255 (3 personen)
    autoverzekering en wegenbelasting 90
    internet/telefoon (geen televisie, internet en 2 mobiele telefoons, maar 50% voor het bedrijf) 30
    kinderopvang 285(2 dagen buitenschoolse opvang en 3 dagen tussenschoolse opvang op dit moment)
    Boodschappen valt bij mij niet onder de vaste lasten, omdat ik daar zelf veel invloed op kan hebben. Dan valt bij mij wel onder de vaste lasten: woonhuisverzekering, rechtsbijstand, levensverzekering, wegenwacht en vakbond. Komt in totaal op 2.100, dat is aan de hoge kant, maar komt wel samen met ons droomhuis. Plan is om huis beter te isoleren, wat aanpassingen te doen in de functionaliteit van het huis (o.a. een fijnere verwarmingsmanier en wat muurtjes slopen) en daarna snel weer extra te gaan aflossen. Nu zijn de vaste lasten en boodschappen net te doen van 1 salaris, maar dan is op vakantie gaan e.d. er niet meer bij, dat voelt niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. altijd leuk vergelijken. Ik stort elke maand 200€ op de boodschappenrekening en daar komen we mee uit. Voor mij is het dus een soort vaste last..

      Verwijderen
    2. Alle vaste lasten die je noemt zijn gezamenlijke lasten. Behalve de boodschappen, daar noem je alleen jouw deel. Eigenlijk kun je het dan niet zo bij elkaar optellen he.

      Verwijderen
  3. Mijn vaste lasten heb ik overzichtelijk in een Excel bestand. Ons hypotheek bedrag daalt iedere maand en onze kinderopvang kosten zijn ook wisselend. Zodra iets afgeschreven is houd ik het bij. Ik zal het ook eens delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snap inderdaad ook niet helemaal waarom de boodschappen alleen hierboven als jouw deel staan, ik ga er vanuit dat de rest van de kosten namelijk degene zijn die jullie, net zoals de boodschappen, ook gezamelijk dragen.

    Maar waarom ik reageerde.
    Bij providers kan je vaak nog wel wat als ze een leuke deal hebben.
    Heb dat zelf tijdens Black Friday gedaan, 1e lijns kon niets betekenen, dus gezegd dat ik dan graag wilde opzeggen, dus die hebben me doorverbonden naar de afdeling opzeggingen die wel meteen met een voorstel kwamen om me te houden, eigenlijk al voordat ik wat kon zeggen.
    Scheelt bij mij nu over een jaar gezien ruim 240 euro!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....