In de blogpost over de geldstroomindex beschreef ik hoe wij de dekking van onze vaste lasten door ons passief inkomen gaan volgen. Daarvoor is het nodig om, naast het passief inkomen, onze vaste lasten goed in beeld te hebben.
Wat zien wij dan als vaste lasten? Ik "definieer" die als volgt. Onze vaste lasten zijn de maandelijks terugkerende lasten die we niet op korte termijn kunnen stoppen. De volgende posten vallen daar volgens mij onder:
Hypotheeklasten (€831)
De grootste lasten post elke maand. De hypotheeklasten bestaan uit een drietal vaste posten, te weten de rentelasten, de reguliere aflossingen op de annuïtaire hypotheekdelen en de inleg in de spaarhypotheek. We nemen de reguliere aflossingen en de inleg in de spaarhypotheek mee in deze vaste lasten omdat die gewoon onderdeel zijn van het hypotheekbedrag dat maandelijks wordt afgeschreven.
Deze kosten bedragen op dit moment €831.
Je zou de aflossingen en inleg wel ook mee kunnen tellen in je spaarpercentage.
Extra aflossingen op de hypotheek tellen niet mee, daarin hebben we vrije keuze of we wel of niet extra aflossen.
Gemeentelijke en waterschapsbelastingen (€150?)
Deze lasten zijn op dit moment nog niet bekend. Ze zijn deels gebaseerd op de WOZ-waarde van ons huis. Deze lasten worden door ons in 10 termijnen betaald in de maanden februari t/m november. In januari bedragen de kosten hiervan dus €0. In 2018 bedroegen deze lasten samen €130, ik ga uit van €150 nu.
Energie en Water (€150)
Een veel kleinere post, maar toch ook nog één van de grotere posten. Spreekt verder voor zich denk ik.
Zorgverzekering (€275)
Onze zorgverzekering voor 2 personen inclusief het minimale eigen risico van V. Die gaat ieder jaar op. We betalen de zorgverzekering weliswaar in 1x, maar reserveren wel maandelijks voor de premie van het jaar erop. Die reservering tellen we dus bij onze vaste lasten.
Auto-verzekering en Wegenbelasting (€110)
De wegenbelasting bedraagt €1 per maand. De rest gaat naar onze all risk auto-verzekering. De auto is nog dusdanig jong en we hebben nog niet genoeg gespaard om de auto op eigen kosten 1 op 1 te vervangen dat we die volledig verzekerd hebben.
TV, internet, telefoon (€64,50)
Onze Ziggo-aansluiting. Nu ik het bedrag weer zo zie moeten we maar weer eens proberen de lasten te verlagen door ofwel echt over te stappen ofwel te doen alsof en zo een korting te bedingen.''
Kinderopvang (€122)
Onze jongste dochter gaat 1 dag per week naar het kinderdagverblijf. Onze oudste gaat naar school, hoeft vanwege een continurooster niet over te blijven en gaat ook niet naar de buitenschoolse opvang. We ontvangen €211 aan kinderopvangtoeslag voor onze jongste en betalen €333 per maand voor de opvang. Netto is dat dus €122.
Overigens verwacht ik nog een behoorlijke nabetaling van de kinderopvangtoeslag over vorig jaar. Doordat ik vorig jaar ook officieel een dag minder ben gaan werken was mijn inkomen ruim 10% lager dan het jaar ervoor. Dat zal na onze belastingaangifte verrekend worden. Ook verwacht ik dat dan de toeslag voor dit jaar omhoog wordt bijgesteld.
Boodschappen (€200)
De kosten van boodschappen verdelen we gelijk. Dit is mijn deel.
Bankkosten en diverse verzekeringen (€100
Vele kleine beetjes maken ook een grote stapel. Bij elkaar bijna €100.
Dat maakt een totaal aan vaste lasten van €1.800.
Dat valt me eigenlijk nog best mee.
Wat zien wij dan als vaste lasten? Ik "definieer" die als volgt. Onze vaste lasten zijn de maandelijks terugkerende lasten die we niet op korte termijn kunnen stoppen. De volgende posten vallen daar volgens mij onder:
Hypotheeklasten (€831)
De grootste lasten post elke maand. De hypotheeklasten bestaan uit een drietal vaste posten, te weten de rentelasten, de reguliere aflossingen op de annuïtaire hypotheekdelen en de inleg in de spaarhypotheek. We nemen de reguliere aflossingen en de inleg in de spaarhypotheek mee in deze vaste lasten omdat die gewoon onderdeel zijn van het hypotheekbedrag dat maandelijks wordt afgeschreven.
Deze kosten bedragen op dit moment €831.
Je zou de aflossingen en inleg wel ook mee kunnen tellen in je spaarpercentage.
Extra aflossingen op de hypotheek tellen niet mee, daarin hebben we vrije keuze of we wel of niet extra aflossen.
Gemeentelijke en waterschapsbelastingen (€150?)
Deze lasten zijn op dit moment nog niet bekend. Ze zijn deels gebaseerd op de WOZ-waarde van ons huis. Deze lasten worden door ons in 10 termijnen betaald in de maanden februari t/m november. In januari bedragen de kosten hiervan dus €0. In 2018 bedroegen deze lasten samen €130, ik ga uit van €150 nu.
Energie en Water (€150)
Een veel kleinere post, maar toch ook nog één van de grotere posten. Spreekt verder voor zich denk ik.
Zorgverzekering (€275)
Onze zorgverzekering voor 2 personen inclusief het minimale eigen risico van V. Die gaat ieder jaar op. We betalen de zorgverzekering weliswaar in 1x, maar reserveren wel maandelijks voor de premie van het jaar erop. Die reservering tellen we dus bij onze vaste lasten.
Auto-verzekering en Wegenbelasting (€110)
De wegenbelasting bedraagt €1 per maand. De rest gaat naar onze all risk auto-verzekering. De auto is nog dusdanig jong en we hebben nog niet genoeg gespaard om de auto op eigen kosten 1 op 1 te vervangen dat we die volledig verzekerd hebben.
TV, internet, telefoon (€64,50)
Onze Ziggo-aansluiting. Nu ik het bedrag weer zo zie moeten we maar weer eens proberen de lasten te verlagen door ofwel echt over te stappen ofwel te doen alsof en zo een korting te bedingen.''
Kinderopvang (€122)
Onze jongste dochter gaat 1 dag per week naar het kinderdagverblijf. Onze oudste gaat naar school, hoeft vanwege een continurooster niet over te blijven en gaat ook niet naar de buitenschoolse opvang. We ontvangen €211 aan kinderopvangtoeslag voor onze jongste en betalen €333 per maand voor de opvang. Netto is dat dus €122.
Overigens verwacht ik nog een behoorlijke nabetaling van de kinderopvangtoeslag over vorig jaar. Doordat ik vorig jaar ook officieel een dag minder ben gaan werken was mijn inkomen ruim 10% lager dan het jaar ervoor. Dat zal na onze belastingaangifte verrekend worden. Ook verwacht ik dat dan de toeslag voor dit jaar omhoog wordt bijgesteld.
Boodschappen (€200)
De kosten van boodschappen verdelen we gelijk. Dit is mijn deel.
Bankkosten en diverse verzekeringen (€100
Vele kleine beetjes maken ook een grote stapel. Bij elkaar bijna €100.
Dat maakt een totaal aan vaste lasten van €1.800.
Dat valt me eigenlijk nog best mee.
Mooi overzicht! Ben geïnspireerd, ga ik ook vandaag eens maken. Zou leuk zijn om het % ook eens te gaan uitrekenen: hoeveel % van de vaste lasten gaan naar de hypotheek etc. En het % vaste lasten uit te rekenen van het inkomen af. Mijn inschatting is: hoe hoger het inkomen hoe lager het % vaste lasten, maar of dit ook echt zo is???
BeantwoordenVerwijderenDat zou je verwachten, maar hoe hoger het inkomen hoe hoger de hypotheeklasten gaat ook heel vaak op. En als je naar de leennormen van het nibud kijkt mogen hogere inkomens relatief meer lenen omdat de andere vaste lasten juist een kleiner % uitmaken van de inkomsten
VerwijderenTja, dat is natuurlijk ook zo. Meer inkomen is vaker duurder huis. Maar het voordeel is dat je de hypotheek kosten ook omlaag kunt krijgen en dan woon je in een duurhuis voor weinig geld. Van mij mag die hypotheekrente voor hogere inkomens snel eraf!
VerwijderenWeet niet of je van vergelijken houdt (meestal wel als je dit soort blogs schrijft, maar sorry als dit niet zo is), hierbij mijn lijstje:
BeantwoordenVerwijderenhypotheek 1.400 (bruto, net verhuist naar ons droomhuis, met plan om nooit meer weg te gaan...)
gem. belastingen 88 (de helft lager dan jij, terwijl zowel waterschap als afvalstoffen erbij zit, hoop niet dat er nog een navordering ofzo komt...)
energie/water 285 (veel te hoog, met denk aan de heteluchtverwarming die zodra het mooi weer is vervangen wordt)
zorgverzekering 255 (3 personen)
autoverzekering en wegenbelasting 90
internet/telefoon (geen televisie, internet en 2 mobiele telefoons, maar 50% voor het bedrijf) 30
kinderopvang 285(2 dagen buitenschoolse opvang en 3 dagen tussenschoolse opvang op dit moment)
Boodschappen valt bij mij niet onder de vaste lasten, omdat ik daar zelf veel invloed op kan hebben. Dan valt bij mij wel onder de vaste lasten: woonhuisverzekering, rechtsbijstand, levensverzekering, wegenwacht en vakbond. Komt in totaal op 2.100, dat is aan de hoge kant, maar komt wel samen met ons droomhuis. Plan is om huis beter te isoleren, wat aanpassingen te doen in de functionaliteit van het huis (o.a. een fijnere verwarmingsmanier en wat muurtjes slopen) en daarna snel weer extra te gaan aflossen. Nu zijn de vaste lasten en boodschappen net te doen van 1 salaris, maar dan is op vakantie gaan e.d. er niet meer bij, dat voelt niet fijn.
altijd leuk vergelijken. Ik stort elke maand 200€ op de boodschappenrekening en daar komen we mee uit. Voor mij is het dus een soort vaste last..
VerwijderenAlle vaste lasten die je noemt zijn gezamenlijke lasten. Behalve de boodschappen, daar noem je alleen jouw deel. Eigenlijk kun je het dan niet zo bij elkaar optellen he.
VerwijderenMijn vaste lasten heb ik overzichtelijk in een Excel bestand. Ons hypotheek bedrag daalt iedere maand en onze kinderopvang kosten zijn ook wisselend. Zodra iets afgeschreven is houd ik het bij. Ik zal het ook eens delen.
BeantwoordenVerwijderenSnap inderdaad ook niet helemaal waarom de boodschappen alleen hierboven als jouw deel staan, ik ga er vanuit dat de rest van de kosten namelijk degene zijn die jullie, net zoals de boodschappen, ook gezamelijk dragen.
BeantwoordenVerwijderenMaar waarom ik reageerde.
Bij providers kan je vaak nog wel wat als ze een leuke deal hebben.
Heb dat zelf tijdens Black Friday gedaan, 1e lijns kon niets betekenen, dus gezegd dat ik dan graag wilde opzeggen, dus die hebben me doorverbonden naar de afdeling opzeggingen die wel meteen met een voorstel kwamen om me te houden, eigenlijk al voordat ik wat kon zeggen.
Scheelt bij mij nu over een jaar gezien ruim 240 euro!