Doorgaan naar hoofdcontent

Onze vaste lasten in 2019

In de blogpost over de geldstroomindex beschreef ik hoe wij de dekking van onze vaste lasten door ons passief inkomen gaan volgen. Daarvoor is het nodig om, naast het passief inkomen, onze vaste lasten goed in beeld te hebben.

Wat zien wij dan als vaste lasten? Ik "definieer" die als volgt. Onze vaste lasten zijn de maandelijks terugkerende lasten die we niet op korte termijn kunnen stoppen. De volgende posten vallen daar volgens mij onder:

Hypotheeklasten (€831)
De grootste lasten post elke maand. De hypotheeklasten bestaan uit een drietal vaste posten, te weten de rentelasten, de reguliere aflossingen op de annuïtaire hypotheekdelen en de inleg in de spaarhypotheek. We nemen de reguliere aflossingen en de inleg in de spaarhypotheek mee in deze vaste lasten omdat die gewoon onderdeel zijn van het hypotheekbedrag dat maandelijks wordt afgeschreven.
Deze kosten bedragen op dit moment €831.
Je zou de aflossingen en inleg wel ook mee kunnen tellen in je spaarpercentage.
Extra aflossingen op de hypotheek tellen niet mee, daarin hebben we vrije keuze of we wel of niet extra aflossen.

Gemeentelijke en waterschapsbelastingen (€150?)
Deze lasten zijn op dit moment nog niet bekend. Ze zijn deels gebaseerd op de WOZ-waarde van ons huis. Deze lasten worden door ons in 10 termijnen betaald in de maanden februari t/m november. In januari bedragen de kosten hiervan dus €0. In 2018 bedroegen deze lasten samen €130, ik ga uit van €150 nu.

Energie en Water (€150)
Een veel kleinere post, maar toch ook nog één van de grotere posten. Spreekt verder voor zich denk ik.

Zorgverzekering (€275)
Onze zorgverzekering voor 2 personen inclusief het minimale eigen risico van V. Die gaat ieder jaar op. We betalen de zorgverzekering weliswaar in 1x, maar reserveren wel maandelijks voor de premie van het jaar erop. Die reservering tellen we dus bij onze vaste lasten.

Auto-verzekering en Wegenbelasting (€110)
De wegenbelasting bedraagt €1 per maand. De rest gaat naar onze all risk auto-verzekering. De auto is nog dusdanig jong en we hebben nog niet genoeg gespaard om de auto op eigen kosten 1 op 1 te vervangen dat we die volledig verzekerd hebben.

TV, internet, telefoon (€64,50)
Onze Ziggo-aansluiting. Nu ik het bedrag weer zo zie moeten we maar weer eens proberen de lasten te verlagen door ofwel echt over te stappen ofwel te doen alsof en zo een korting te bedingen.''

Kinderopvang (€122)
Onze jongste dochter gaat 1 dag per week naar het kinderdagverblijf. Onze oudste gaat naar school, hoeft vanwege een continurooster niet over te blijven en gaat ook niet naar de buitenschoolse opvang. We ontvangen €211 aan kinderopvangtoeslag voor onze jongste en betalen €333 per maand voor de opvang. Netto is dat dus €122.
Overigens verwacht ik nog een behoorlijke nabetaling van de kinderopvangtoeslag over vorig jaar. Doordat ik vorig jaar ook officieel een dag minder ben gaan werken was mijn inkomen ruim 10% lager dan het jaar ervoor. Dat zal na onze belastingaangifte verrekend worden. Ook verwacht ik dat dan de toeslag voor dit jaar omhoog wordt bijgesteld.

Boodschappen (€200)
De kosten van boodschappen verdelen we gelijk. Dit is mijn deel.

Bankkosten en diverse verzekeringen (€100
Vele kleine beetjes maken ook een grote stapel. Bij elkaar bijna €100.

Dat maakt een totaal aan vaste lasten van €1.800.

Dat valt me eigenlijk nog best mee.


Reacties

  1. Mooi overzicht! Ben geïnspireerd, ga ik ook vandaag eens maken. Zou leuk zijn om het % ook eens te gaan uitrekenen: hoeveel % van de vaste lasten gaan naar de hypotheek etc. En het % vaste lasten uit te rekenen van het inkomen af. Mijn inschatting is: hoe hoger het inkomen hoe lager het % vaste lasten, maar of dit ook echt zo is???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou je verwachten, maar hoe hoger het inkomen hoe hoger de hypotheeklasten gaat ook heel vaak op. En als je naar de leennormen van het nibud kijkt mogen hogere inkomens relatief meer lenen omdat de andere vaste lasten juist een kleiner % uitmaken van de inkomsten

      Verwijderen
    2. Tja, dat is natuurlijk ook zo. Meer inkomen is vaker duurder huis. Maar het voordeel is dat je de hypotheek kosten ook omlaag kunt krijgen en dan woon je in een duurhuis voor weinig geld. Van mij mag die hypotheekrente voor hogere inkomens snel eraf!

      Verwijderen
  2. Weet niet of je van vergelijken houdt (meestal wel als je dit soort blogs schrijft, maar sorry als dit niet zo is), hierbij mijn lijstje:
    hypotheek 1.400 (bruto, net verhuist naar ons droomhuis, met plan om nooit meer weg te gaan...)
    gem. belastingen 88 (de helft lager dan jij, terwijl zowel waterschap als afvalstoffen erbij zit, hoop niet dat er nog een navordering ofzo komt...)
    energie/water 285 (veel te hoog, met denk aan de heteluchtverwarming die zodra het mooi weer is vervangen wordt)
    zorgverzekering 255 (3 personen)
    autoverzekering en wegenbelasting 90
    internet/telefoon (geen televisie, internet en 2 mobiele telefoons, maar 50% voor het bedrijf) 30
    kinderopvang 285(2 dagen buitenschoolse opvang en 3 dagen tussenschoolse opvang op dit moment)
    Boodschappen valt bij mij niet onder de vaste lasten, omdat ik daar zelf veel invloed op kan hebben. Dan valt bij mij wel onder de vaste lasten: woonhuisverzekering, rechtsbijstand, levensverzekering, wegenwacht en vakbond. Komt in totaal op 2.100, dat is aan de hoge kant, maar komt wel samen met ons droomhuis. Plan is om huis beter te isoleren, wat aanpassingen te doen in de functionaliteit van het huis (o.a. een fijnere verwarmingsmanier en wat muurtjes slopen) en daarna snel weer extra te gaan aflossen. Nu zijn de vaste lasten en boodschappen net te doen van 1 salaris, maar dan is op vakantie gaan e.d. er niet meer bij, dat voelt niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. altijd leuk vergelijken. Ik stort elke maand 200€ op de boodschappenrekening en daar komen we mee uit. Voor mij is het dus een soort vaste last..

      Verwijderen
    2. Alle vaste lasten die je noemt zijn gezamenlijke lasten. Behalve de boodschappen, daar noem je alleen jouw deel. Eigenlijk kun je het dan niet zo bij elkaar optellen he.

      Verwijderen
  3. Mijn vaste lasten heb ik overzichtelijk in een Excel bestand. Ons hypotheek bedrag daalt iedere maand en onze kinderopvang kosten zijn ook wisselend. Zodra iets afgeschreven is houd ik het bij. Ik zal het ook eens delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snap inderdaad ook niet helemaal waarom de boodschappen alleen hierboven als jouw deel staan, ik ga er vanuit dat de rest van de kosten namelijk degene zijn die jullie, net zoals de boodschappen, ook gezamelijk dragen.

    Maar waarom ik reageerde.
    Bij providers kan je vaak nog wel wat als ze een leuke deal hebben.
    Heb dat zelf tijdens Black Friday gedaan, 1e lijns kon niets betekenen, dus gezegd dat ik dan graag wilde opzeggen, dus die hebben me doorverbonden naar de afdeling opzeggingen die wel meteen met een voorstel kwamen om me te houden, eigenlijk al voordat ik wat kon zeggen.
    Scheelt bij mij nu over een jaar gezien ruim 240 euro!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen.

Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn.

Extra aflossingen
Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83.

De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit.

Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen.
In cel F6 (kolom F is nu de lege kolom e…

De hypotheek: Een soort van terug bij af

De afgelopen jaren hebben we best wel wat extra afgelost op onze hypotheek. Dat deden we vooral om te voorkomen dat we ooit nog "onder water" zouden komen te staan mochten we ons huis willen verkopen, maar ook om de maandlasten te verlagen en eerder van onze hypotheek af te kunnen zijn.
Intussen is onze hypotheek een kleine €36.000 lager dan toen we het huis kochten in 2013 en is het gespaarde bedrag in onze spaarpolis gestegen met ruim €12.000. In totaal hebben we dus zo'n €48.000 van onze schuld afgehaald. De maandlasten zijn daarmee ook flink gedaald, in totaal met zo'n €155 per maand. De exacte cijfers kun je nalezen op de hypotheekpagina.

De afgelopen periode hebben we goed nagedacht over wat onze woonwensen zijn, of we nog willen verhuizen en wat we met de hypotheek willen. Daar kunnen we eigenlijk best kort over zijn: We willen best nog een keer verhuizen, maar niet in de huidige markt. We willen namelijk in de Randstad blijven en ondanks dat we nu een fikse …

Teruggave kinderopvangtoeslag

Afgelopen maandag schreef ik al dat de kosten voor de kinderopvang voor ons flink naar beneden zijn gegaan. Dinsdag ontvingen we bericht dat we nog een bedragje kinderopvangtoeslag krijgen over 2017. We krijgen daarom nog €186 uitgekeerd.

Dat geld gaat voorlopig even naar de spaarrekening. Aan het eind van het jaar maken we het jaarlijkse bedrag dat we sparen voor onze dochters over naar hun spaarrekeningen.
Althans, naar de spaarrekening van onze jongste dochter. Voor onze oudste dochter zijn we op dit moment bezig met het openen van een beleggingsrekening. Zij heeft intussen al best een aardig bedrag op haar spaarrekening staan. Daar zal ik binnenkort eens een blogje aan wijden.