Doorgaan naar hoofdcontent

Weer eens een extra aflossing

Het was al een hele tijd geleden dat wij een extra aflossing op de hypotheek deden, juli om precies te zijn, maar met de start van 2019 willen waar daar weer structureel mee aan de slag gaan.

Vandaar dat ik na binnenkomst van mijn eerste salaris van dit jaar internetbankieren opende om een eerste kleine aflossing in te voeren. Ik gaf opdracht om €200 extra af te lossen op ons duurste annuïtaire hypotheekdeel (we hebben sinds 1 januari namelijk twee annuïtaire hypotheekdelen).

Naast de extra aflossing zal onze bruto hypotheek dalen met de reguliere annuïtaire aflossing op dit hypotheekdeel van €105 en met de annuïtaire aflossing op ons andere hypotheekdeel (onze oude aflossingsvrije hypotheek). Op dat laatste deel zal de aflossing ruim €156 zijn. Onze hypotheek zal in januari dus dalen met ruim €461 en dan heb ik het sparen in de spaarhypotheek nog niet meegerekend.

Met deze aflossing gaan onze maandlasten met €1,01 omlaag. Van dit bedrag is 90 cent verlaging van de rentelasten en de overige 11 cent een lagere annuïtaire aflossing. We willen eigenlijk een klein sneeuwballetje aan het rollen gaan brengen door de extra aflossingen.

Dat kunnen we op twee manieren doen. We kunnen dit hypotheekdeel "lineair" maken door de totale aflossing iedere maand gelijk te houden. Dat zou betekenen dat de extra aflossing komende maand €200,11 zou moeten worden. Als je dat doortrekt tot het eind van het jaar zouden we in december een extra aflossing moeten doen van €201,35 en zouden we aan het eind van het jaar in totaal op dit deel van de hypotheek €3.660 afgelost hebben.
De werkelijke totale aflossing zal wat hoger zijn doordat we de aflossing altijd halverwege de maand doen, de extra aflossing direct wordt afgeschreven en de te veel betaalde rente over de resterende halve maand pas in de maand erop wordt verrekend door het hypotheekbedrag verder te verlagen.
Voor deze aflossing komt dat dus neer op 45 cent per maand of uiteindelijk nog geen 5 euro op jaarbasis.

De andere manier is om de hypotheek annuïtair te houden, oftewel de totale bruto maandlasten blijven gelijk. Dat betekent dat we volgende maand €201,01 extra zullen aflossen. In december zal de extra aflossing dan €211,57 bedragen en aan het eind van het jaar zal op dit deel van de hypotheek €3.722 afgelost zijn. Ook hier zal de werkelijk aflossing dan een klein beetje hoger uitkomen.

Zou op het eerste gezicht lijkt een verschil van €62 aflossing op jaarbasis niet zo heel veel. Maar zou je dit bijvoorbeeld 3 jaar achter elkaar doen, dan loopt het verschil in aflossing al flink op. In het eerste geval zouden we ons hypotheekdeel dan met €10.982 verlaagd hebben en in het laatste geval met €11.572 en is het verschil in aflossing opgelopen tot 590 euro. Dat is toch een slok op een borrel.

Ik denk dus dat we gaan kiezen voor het gelijk houden van onze bruto maandlasten.

Ons hypotheekoverzicht is te zien op de hypotheekpagina en al onze extra aflossingen zijn te vinden op de aflossingenpagina.

Plannen jullie nog een extra aflossing deze maand?

Reacties

  1. Laatste versie zou ik idd zelf ook doen! Hier wordt even niet meer extra afgelost, maar het geld wat we normaal extra zouden aflossen sparen we nu voor een verhuizing. Want we zijn op zoek naar een ander huis. De buurt waar ik nu woon holt achteruit, dus daar wil ik zsm weg. Wel al 2 huizen bezichtigd, maar dat waren ze helaas nog niet. Dus wordt er weer verder gezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wilde dat doen, maar dit mag niet van mijn hypotytheek verstrekker, Ik los 10% extra af en mijn maandbedrag gaat automatisch naar beneden. Maar goed, ik spaar het verschil maar zelf nu en gebruik dat voor de volgende jaarlijkse aflossing, nog 3 jaar te gaan en ik ben er helemaal van af. Ik heb dan 8 jaar over een hypotheek van 20 jr gedaan. Ik heb er zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Binnenkort komt er zeker een extra aflossing aan. Deze maand, of begin februari. Hangt een beetje af van hoe snel mijn opdrachtgevers betalen. Alleen al het gevoel dat we daar weer mee verder kunnen en zo iedere aflossing weer iets dichter bij een financieel onafhankelijk leven komen...heerlijk :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb besloten om op een aparte spaarrekening alle extra inkomsten te sparen. Zodra er €250,- op staat wil ik dit overmaken als extra aflossing. Dit is inmiddels al gelukt door goede verkopen op Marktplaats, opbrengst van invullen van enquêtes en de teruggave van gas en stroom. Ik loste eerder al een keer €100,- af om de werkwijze mee te maken. De eerste €350,- is nu dus geschied! Ik ga verder met sparen en zodra er weer €250,- bereikt is gaat het weer weg. Mooi resultaat bereiken jullie dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst nog waarmaken he? :) En jullie zijn ook mooi begonnen..

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....