Doorgaan naar hoofdcontent

Hoeveel zijn we nu waard?

Ik probeer eigenlijk elk kwartaal een overzicht te maken van onze netto waarde. Eind juni is dat niet gelukt, maar nu pak ik de draad weer op. En ik moet zeggen, het valt me mee. Onze netto waarde is in het afgelopen half jaar met zo'n €4.400 afgenomen. En dat is een stuk minder dan ik verwacht had. We kochten namelijk in juli een nieuwe tweedehands auto waarvoor we ruim €14.000 mochten bijbetalen. Ook waren we twee keer op zomervakantie geweest, en dat zijn ook niet de periodes waarbij het meeste gespaard wordt. 
En aangezien we de waarde van de auto niet meenemen in de berekening van onze netto waarde (we schrijven hem dus in één keer af), had ik verwacht dat we wat verder terug gezakt zouden zijn.


Overigens heb ik dit kwartaal ook wat veranderd in de presentatie van onze netto waarde. We hebben de reserveringen losgekoppeld van de echte spaarbuffer die we hebben. Hiervoor telde ik al ons spaargeld mee als buffer, maar wanneer je dan een reservering gebruikt, bijvoorbeeld voor het betalen van de zorgverzekering, geeft dat een heel wisselend beeld van de buffer, terwijl dat dan eigenlijk niet het geval is.

Aan de inkomstenkant kregen we, naast het salaris, een tweetal grotere bedragen gestort. Ten eerste werd in september de belastingteruggaaf gestort en in diezelfde maand kreeg ik ook met terugwerkende kracht mijn loonsverhoging per 1 januari uitbetaald. Een deel daarvan hebben we gebruikt om de buffer weer wat te vullen en de reserveringen vol te maken.

Nu is het zaak om in het laatste kwartaal nog een eindsprintje te maken, maar ik verwacht dat we de beginstand van dit jaar net niet gaan halen. Dat heeft er vooral mee te maken dat meestal de zorgverzekering net voor het einde van het jaar wordt afgeschreven en dat best wel een grote hap uit onze reserveringen zal nemen.


Reacties

  1. Ik ben benieuwd waar je nog meer reserveringen voor hebt, naast de zorgverzekering?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogelijke eigen bijdrage aan de gehoorapparaatjes van onze jongste dochter. Dat zal ruim €1.300 zijn als ze genoeg helpen...

      Verwijderen
    2. Hoi Hypotheekweg, voor kinderen betaal je toch geen eigen bijdrage voor een gehoorapparaat (of heeft ze een speciaal type nodig)? Mijn dochter (nu 4 jaar) heeft er ook een en die is volledig vergoed door de zorgverzekering.

      Verwijderen
  2. Ai! Je beleggingen zijn met €10.000 afgenomen zie ik!
    Hoe is dat zo gekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groot deel verkocht om de auto te kopen. Zo hielden we nog wat spaargeld bij de hand.

      Verwijderen
  3. Je hebt al een mooi stuk van de hypotheek weggewerkt. Zo te zien heb je de financiële zaakjes netjes op orde!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het valt me op dat jullie een erg lage buffer hebben en toch al beleggen. Is dat een bewuste keuze?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfde vraag. Want wat je nu gedaan hebt met de auto maakt je wel heel gevoelig voor het "moeten"nemen van verlies op de beurs.

      Verwijderen
    2. Klopt, maar dat hoefden we niet, dit was een bewuste keuze. Wel gaan we het nu anders aanpakken, de buffer laten we nu harder groeien dan de beleggingen voorlopig totdat we een grotere buffer hebben.. Zie hiervoor ook https://hypotheekweg.blogspot.com/2018/10/wijziging-van-onze-spaarplannen.html

      Verwijderen
  5. Zal t vandeweek ook op mn blog zetten, wij houden t ook bij. ietsje minder dan bij jullie, maar kom ook uit op 55.000 oid. leuk om bij te houden en te zien groeien :) en leuk dat je het deelt, zodat ik eens kan vergelijken :D vind ik altijd leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hiervoor telde ik al ons spaargeld mee als buffer, maar wanneer je dan een reservering gebruikt, bijvoorbeeld voor het betalen van de zorgverzekering, geeft dat een heel wisselend beeld van de buffer, terwijl dat dan eigenlijk niet het geval is.""

    Waarom geldt dat dan niet ook voor de auto? Of is dat vanaf nu de bedoeling..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goeie vraag. Is wellicht ook wat willekeurig gekozen. Ik denk dat het vooral een gevoelskwestie is. De zorgverzekering komt elk jaar terug en een auto hopelijk niet.

      Waar ik mee worstel is dat als we zulke grote uitgaven ook als reservering opneem en daarnaast dan ook nog een buffer van X maanden uitgaven, we straks wel heel veel cash gaan aanhouden dat eigenlijk helemaal geen rendement maakt.

      Met bijvoorbeeld een reservering van €15.000 voor een nieuwe auto, 6 maanden uitgaven aan buffer en voor twee volwassenen de zorgverzekering hebben we het dn als snel over €30.000 werkloos geld.
      Als daar een ton aan beleggingen tegenoverstaat is dat best schappelijk, maar als het betekent dat we pas geld aan het werk kunnen zetten als we die 30 k bij elkaar gespaard hebben voelt dat als niet optimaal gebruik maken van je middelen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....