Doorgaan naar hoofdcontent

In stapjes je hypotheek oversluiten?

Vorige week zag ik wat berichten dat de Tweede Kamer wil dat hypotheekverstrekkers het mogelijk maken om je hypotheek in kleine delen over te sluiten naar een lagere rente. Op die manier zou je dan de boeterente kunnen uitsparen...

Het idee is dan dat je ieder jaar het percentage van de hypotheeksom oversluit dat je normaal gesproken boetevrij mag aflossen. Vaak is dat 10%-20% van de originele hypotheeksom. Ik vraag me af of dat inderdaad wel zo gunstig is of dat dit weer een kwestie van symboolpolitiek is.

Dat oversluiten van het boetevrije deel klinkt leuk en sympatiek, maar het eerste bezwaar dat ik ertegen heb is dat je hypotheekschuld er geen cent lager van wordt. Je betaalt alleen wat minder rente dan voorheen.
Daarnaast ben je met dat oversluiten ook elk jaar dat je oversluit de ruimte kwijt om boetevrij extra af te lossen op je hypotheek. Elke extra aflossing die je dus daarna nog wilt doen met de bespaarde rentekosten levert alsnog een boeterente op.

Als laatste zullen er bij een dergelijke oversluiting elk jaar weer administratiekosten in rekening worden gebracht. Als ik kijk naar toen wij bij een hypotheekdeel de rente middelden, werd daar €250 voor gerekend. Als je dat een aantal jaren achter elkaar moet ophoesten bij elk stukje oversluiten, dan gaat dat toch nog best in de papieren lopen... Je mag dat elk jaar weer aftrekken bij de belastingaangifte, maar toch.

Ik heb de sommetjes niet gemaakt, maar ik vraag me af wat uiteindelijk meer bespaart, ieder jaar 10% van je hypotheek oversluiten, of elk jaar 5% extra aflossen. Mijn gevoel zegt het laatste. Moet je daar natuurlijk wel de middelen voor hebben..

Hoe kijken jullie aan tegen het oversluiten van je hypotheek in delen?

Reacties

  1. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het voor veel mensen lucratief is. Je moet wel een flink duur huis hebben en een hoge rente betalen voordat die 10-20% een groot genoeg bedrag is om alle extra kosten (en tijd/moeite) te compenseren. En jaarlijks langs de notaris.. ik zie het mezelf nog niet doen!

    En, nog een hersenspinsel: toen ik mijn hypotheek afsloot heb ik getekend dat het volledige huis met alle grond als borg zou gelden voor de hypotheek, en dat ik er voor moest zorgen dat dat zoveel mogelijk op zou leveren. Dus niet verwaarlozen of verhuren bijvoorbeeld. Hoe werkt dat als ineens 20% van de hypotheek wordt overgesloten? Dat volledige huis vervalt in eerste instantie nog steeds aan bank 1 dus ik kan me voorstellen dat bank 2 er helemaal niet op zit te wachten om 20% aan me uit te lenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je kunt ook oversluiten binnen dezelfde bank. Ik denk dat ze dat bedoelen, maar dat is nergens expliciet gezegd..

      Verwijderen
  2. Leuk idee, kan ik me wel in vinden! Al denk ik dat dit vooral handig is voor mensen die een hogere rente hebben die een lange tijd vast staat. Voor diegene (ons inclusief) die een kortere rentevast periode hebben (en dus ook een lagere rente)en een hypotheek hebben van de laaste jaren, dan gaat het verschil niet heel veel uithalen. Kan je misschien idd je hypotheek beter omlaag brengen (met mogelijkheid om in de volgende rente stap te komen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hypotheekschuld wordt niet lager inderdaad. Maar in mijn geval zou ik minder dan de helft aan rente betalen, waardoor ik jaarlijks meer zou kunnen aflossen.

    Die administratiekosten zijn inderdaad wel een dingetje. De grootbanken kennende doen ze 't niet gratisch...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lijkt me erg veel gedoe mn vader sluit nu zn aflossingsvrije hypotheek over naar een veel lagere rente. dit scheelt hem bijna 500 in de maand. dat is aanzienlijk! wel een hoge boeterente idd, maar over de gehele looptijd zeker gunstig. geen idee wat de haken en ogen zijn.. we hebben al een lage rente dus ik pieker niet over oversluiten.. pas anderhalf jr een hypotheek dus ja.. 2,65% rente is prima (en annuitair dus we lossen sowieso al af)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....