Doorgaan naar hoofdcontent

Hypotheekproblemen 50-plussers?

In het AD stond vanmorgen artikel over de mogelijke gevaren voor 50-plussers met een aflossingsvrije hypotheek. Wanneer hun hypotheek afloopt is het nog maar de vraag of ze weer een nieuwe hypotheek kunnen krijgen.

Meestal hebben deze 50-plussers wel een behoorlijke overwaarde op hun woning, maar als aan het einde van de lopende hypotheek niet het openstaande bedrag terugbetalen, en ze een nieuwe hypotheek willen afsluiten, wordt er niet zo zeer naar die overwaarde gekeken, maar naar het inkomen. En ook naar het inkomen na pensionering. En daar zit vaak de crux. Het uitgekeerde pensioen is vaak lager dan het inkomen uit werk was.

De meeste mensen met een aflossingsvrije hypotheek denken dat ze eenvoudig een nieuwe hypotheek zullen krijgen na afloop van de huidige. Dat blijkt dus niet zo eenvoudig te zijn. De Nederlandsche Bank schatte eerder al dat zo'n 200.000 50-plussers na afloop van de hypotheek in de problemen zouden komen.

Dit is de zoveelste waarschuwing aan mensen met een aflossingsvrije hypotheek, maar het lijkt bij sommige mensen toch niet aan te komen dat ze actie zouden moeten ondernemen op hun aflossingsvrije hypotheek. Of het openstaande bedrag bij elkaar sparen kan ook natuurlijk en anders het huis (gedwongen) verkopen.

In de afgelopen 9 jaar dat wij een aflossingsvrij deel in de hypotheek hadden, hebben wij dat deel de eerste 10 jaar ook gelaten voor wat het was. Pas in 2015 losten wij voor het eerst af op de aflossingsvrije hypotheek. Toen was dat 5%. Dat deden we in 2016 nog eens. Dit jaar hebben we ruim 7% en streven we naar 10% aflossing.
Dat willen we de komende jaren steeds doen zodat we over 8 jaar dit hypotheekdeel helemaal hebben afgelost.

Hoe gaan jullie om met je aflossingsvrije hypotheek (als je die hebt)?

Reacties

  1. Hier een volledig aflosvrije hypotheek. Deze eindigt per 2031. Inderdaad hebben wij een forse overwaarde maar ook nog best een aardige hypotheek. Rond 2010 hebben we een aflossing gedaan en sinds een jaar of twee zijn we consequent aan het aflossen en is een kwart van de oorspronkelijke hypotheek intussen afgelost. Wij zijn beiden 62 jaar. Als we blijven aflossen zoals we nu doen, is de hypotheek precies per 2031 geheel afgelost. Het gaat natuurlijk steeds eenvoudiger worden omdat de maandlasten gestaag zakken. Mogelijk dat we op termijn het aflosbedrag verhogen en er dus eerder van af zullen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanaf 2012 al flink afgelost op de afl. hypo, was 70.000 nu nog 33.000 over. We lossen ieder jaar de max. toegestane bedrag af, betekend dat we met 4,5 jaar dit gedeelte volledig hebben afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij waren al aardig aan het aflossen op de aflossingsvrije hypo, toen we verhuisden naar een duurder huis. Dus weer terug bij af qua aflossen ;)
    Ons doel was om bij aankoop van huidige huis de aflossingsvrije binnen 20 jaar af te lossen. Ik verwacht dat dit wel gaat lukken, misschien wel binnen 15 jaar zelfs. Niet elk jaar kunnen we evenveel aflossen vanwege verbouwingskosten bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zou fijn zijn als de banken, die ooit gouden bergen beloofden en mensen onder het mom van advies slechte bankproducten verkochten, hun verantwoordelijkheid zouden nemen in de voorlichting aan mensen met een aflossingsvrije hypotheek. Laat ze maar een callcenter optuigen.
    Aan de andere kant moet je ook wel echt op Mars wonen als je 25 jaar geleden een aflossingsvrije hypotheek afgesloten hebt en je hier nooit een vraag over stellen. Eén en ander is regelmatig terug te lezen in de media....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. voor een callcenter moet de klant alsnog eerst doorhebben dat hij een probleem heeft.
      Proactief benaderen lijkt me nog beter..

      Verwijderen
    2. Ik had in 2012/2013 een gesprek met een adviseur van de ABN Amro over onze aflossingsvrije hypotheek. Toen heb ik specifiek naar de situatie uit het artikel gevraagd: wat gebeurt er als de looptijd van de aflossingsvrije hypotheek voorbij is, krijg ik dan weer een nieuwe hypotheek. Zijn antwoord was letterlijk: 'geen probleem'.

      Verwijderen
    3. Dat werd ook tegen ons gezegd.Inmiddels is enkele jaren geleden bij ons het muntje gevallen en zijn we aan het aflossen.
      Marina

      Verwijderen
  5. Wij hebben onze vorige hypotheek behoorlijk goed afgelost en konden daardoor een (duurder) huis kopen, waar nu ook nog "maar" een kleine 70 duizend hypotheek op zit. De waarde is 175. We blijven wel aflossen, maar investeren nu eerst in isolatie. Daarna gaan we weer fiks aan de slag met aflossen. Wij zijn (bijna) 50-gers

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volldig afgelost was ruim 27% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag. Misschien niet het slimste om als eerste af te lossen, maar was wel het simpelste. Dus destijds toch deze keuze gemaakt. Zou misschien met de kennis die ik nu heb een andere keuze maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij is in 1999 ook het plaatje voorgehouden dat aflossen niet nodig zou zijn. Ik heb een volledig aflossingsvrije hypotheek. In 2012 toen de pensioenleeftijd verhoogd werd, ben ik begonnen met aflossen om mijn maandlasten naar beneden te krijgen. Dit geeft mij de mogelijkheid om eerder dan met 67-68 jaar te stoppen met werken. Mijn bruto hypotheeklasten zijn inmiddels gezakt van €660,-- naar €191,-- Vorig jaar heb ik de hypotheek overgesloten, helaas wel met boeterente maar deze was te overzien. Ik ben bijna 60 jaar en hoop hypotheekvrij te zijn op het moment dat mijn hypotheek afloopt. Er is nu €44000,-- afgelost.
    Ik woon alleen en verdien een modaal salaris, voorlopig gaat alles naar de aflossing en houd ik een hele kleine buffer aan. Wanneer nood aan de man komt kan ik renteloos lenen bij familie.
    Zoals het er nu uitziet kan ik met 63 jaar al gaan afbouwen met werken en daarnaast een deel pensioen opnemen.
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon alleen, met modaal salaris. Ben in 2013 begonnen met aflossen en heb nog 4 jaar te gaan. Ik ben dan 57 en wil van 0.8FTE naar 0,6FTE gaan. Grappig om een soort gelijke situatie te lezen.

      Verwijderen
    2. Zeker leuk om iemand in een soort gelijke situatie tegen te komen, meestal zijn het toch de 2 verdieners die grote stappen maken in het aflossen. Hierbij wil ik niet generaliseren of 1 verdieners die het beter doen tekort te doen.
      Ik woon in het midden van het land waar de huizenprijzen hoog zijn. Mijn woz waarde ligt op dit moment op de €185000,-- voor een beneden appartement met 2 grote tuinen. Uiteraard moet de VVE ook maandelijks betaald worden, wel een gezonde VVE.
      Helaas heb je niets aan de overwaarde zolang je er woont.
      Ik wil nog even doorwerken met een FTE van 1. en dan met 62.5 jaar terug naar 0.4. Leuker kan ik het niet maken..

      Verwijderen
  8. Op een leningdeel wat volledig aflossingsvrij is hebben wij in 1 jaar tijd ongeveer 12% afgelost. Hiernaast hebben we nog ongeveer 50% op een studielening afgelost. Doel is om de hypotheek zo snel als mogelijk de deur uit te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn bij 70ers en hebben nog een hypotheek van 20.000 euro. We hebben het geld om dit ook af te lossen maar we laten het nu even zo. We betalen nog geen 30 euro/mnd meer aan rente dus dat is goed te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou wel eens voordelig kunnen zijn om de hypotheek helemaal af te lossen, heeft u dat al eens laten berekenen? Zoek o.a. op Wet Hillen.

      Verwijderen
    2. Ja dat weet ik, maar ik ben wel bang dat ze in den Haag ooit gaan beslissen dat je over een geheel afgelost huis VRB moet gaan betalen, hoewel ze dat natuurlijk over het afgeloste deel ook kunnen doen. Maar eens over nadenken dus.

      Verwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helft van de hypotheek (start 2014) is aflossingsvrij. Deze heeft bovendien variabele rente, en die is lager dan de rente op het annuïtaire deel. Dus annuïtair los ik eerst af, en daarna ga ik eens bekijken of het zinvol is om het aflossingsvrije deel af te lossen, of dat ik dat geld beter kan steken in indexfondsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. IN 2009 zaten wij op onze top met 235k aflossingsvrij en 108k gekoppeld aan een levensverzekering. In 2010 gestart met de eerste kleine aflossingen, tempo is nu fors toegenomen. Op dit moment staan we op 201k, dus er is een mooi begin gemaakt. Rentelasten mede hierdoor en door oversluiten fors gedaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Man 55 en ik 53 jaar.
    8 Jaar geleden hypotheek afgesloten, anuiteitendeel 100.000 euro en aflossingsvrij 75.000 euro.
    In 2013 begonnen met extra aflossen. Het plan is om 15 jaar lang 5000 euro per jaar af te lossen op het aflossingsvrije deel.
    We liggen voor op schema.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Onze hypotheek is inmiddels 13 jaar oud (spaar en aflosvrij) en ik ben sinds vorig jaar begonnen met aflossen. Tot nu toe € 17500. We hebben altijd van mijn inkomen geleefd en man was huisman maar die is nu fulltime gaan werken en na aftrek van belasting gaat zijn volledig inkomen naar de aflossing. Volgend jaar is aflosvrij gedeelte weg en dan nog 1,5 jaar potje opbouwen voor aanvulling spaarhypotheek en dan vrij!!! Gelukkig mogen we bij Florius onbeperkt aflossen op beide leningdelen. Ook al overleg gehad over mijn plannen met verzekeraar en zijn heel positief (natuurlijk :))
    Ook in mijn bedrijf een administratiekantoor ga ik actiever naar de hypotheken kijken van mijn klanten en daarover meer bewustzijn bijbrengen mede omdat veel ondernemers geen pensioen opbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het verbazingwekkend hoe ouderen wijzen naar verantwoordelijkheid van banken en anderen als ze het gepresteerd hebben hun hele leven geen euro af te lossen op een 100% aflossingsvrije hypotheek. Blijkbaar is het te ingewikkeld te begrijpen dat je dan eigenlijk je eigen huis huurt. 30 jaar lang, tegen een prijs die ver onder de markthuur ziten het verschil is geconsumeerd. Dan moet je later niet piepen, je hebt zelf de situatie gecreeerd dat anderen later een belangrijke stem in jouw financien hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Overigens wil ik toevoegen dat ik geen fan van banken en verzekeringsmaatschappijen ben. Extra motivatie voor mij om af te lossen. Het is de sector waar heel veel geld beheerd wordt (niemand ontkomt eraan). En waar beheerd wordt kan via "kosten" structuur verdiend worden. Bovengemiddeld. Het gevolg is dat de medewerkers -gegeven hun capaciteiten- ook bovengemiddeld betaald worden. En dat trekt dan ook weer van figuren aan die daar gevoelig voor zijn. Het cirkeltje is rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Indertijd een 100% hypotheek. Ik wist wat deze hypotheek in hield. Niet door de voorlichting van de bank, maar door goed allerlei boeken door te lezen. Gekozen om deze hypotheek te hebben om zo zelf te kiezen , hoeveel je wilt aflossen. Deze keuze werd bepaald door het feit dat het inkomen behoorlijk kon wisselen. Nu is de hypotheek behoorlijk afgelost. Totale hypotheek is ongeveer 20 % van de waarde van de woning. Ook het laatste deel zal er vanaf gaan. Het gevolg hiervan is dat partner eerder met pensioen heeft kunnen gaan. Daarnaast hoeven wij ons geen zorgen te maken als we de hypotheek niet meer verder zouden kunnen aflossen, want de woonlasten zijn nu 80 euro.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....