Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn pensioenen onder de loep

Aan het eind van het vorige jaar heb ik mijn pensioenen onder de loep genomen. Naast het pensioen dat ik spaar via mijn huidige werkgever, ook veruit het grootste pensioen, had ik bij mijn eerste werkgever een jaar pensioen opgebouwd en daarvoor nog in mijn studietijd met een bijbaantje.

Voor deze laatste twee pensioenen had ik uiteindelijk aangevraagd of ik een voorstel kon krijgen voor het overzetten naar mijn huidige fonds. Dat deed ik via mijn huidige pensioenfonds.

Echter, daarmee zou er zo veel verloren gaan van de uitkeringen ten opzichte als wanneer ik niets zou doen dat het me dat niet waard was. Mijn huidige fonds staat er namelijk slechter voor dan die andere twee fondsen.

Daarom heb ik nu besloten om de twee kleine pensioentjes af te kopen. Van het grootste pensioen kreeg ik deze week een voorstel. Bruto staat er een mooi bedrag dat ze me willen uitkeren, netto blijft er een stuk minder van over, maar ik schat in dat er nog steeds ruim €2.500 op mijn rekening wordt gestort.

Wat ga ik dan doen met dat geld? Ik zou het kunnen sparen op de buffer, we zouden er een extra aflossing op de hypotheek van kunnen doen, ik zou het op een privé pensioenrekening (kan ook beleggingsrekening zijn) kunnen storten of ik kan het gaan beleggen en inzetten voor mijn prepensioen.

Ik nijg op dit moment naar het laatste, maar ideeën en argumenten voor het één of tegen het ander zijn nog zeker welkom.

Reacties

  1. Ik zou waarschijnlijk kiezen voor een pensioenbeleggingsrekening, bijvoorbeeld bij Brand New Day. Als je nog jaarruimte en reserveringsruimte hebt, dan kan dit. Je kunt dan bijvoorbeeld 4000 euro inleggen, en als je in de belastingschijf van 38,1% zit, dan krijg je volgend jaar 1524 euro terug en heb je dus "netto" ongeveer 2500 euro ingelegd, maar bruto dus 4000 euro die kan groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad één van de opties. Jaarruimte en reserveringsruimte heb ik nog wel. Weet jij hoe het zit vanaf welke leeftijd je dit geld dan kunt gebruiken?
      Bij zelf beleggen kan ik het gebruiken als ik eerder stop met werken tot aan mijn aow leeftijd.

      Verwijderen
  2. Goud en/of zilver kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf ook een klein pensioen, opgebouwd bij mijn vorige werkgever (waar ik gelukkig na 5 maanden tot het inzicht kwam dat ik er doodongelukkig werd).

    Ik wil dat pensioen ook af laten kopen, maar het is me niet duidelijk of dat nog mag in 2019. Ik lees verschillende dingen, maar de belangrijkste boodschap lijkt dat de overheid graag wil dat ‘pensioengeld’ ook echt pensioengeld blijft.

    Wat me niet duidelijk is, is of deze nieuwe regels alleen een versoepeling van waardeoverdracht tussen pensioenfondsen betekenen, of ook dat afkopen van kleine pensioenen niet langer mogelijk is.

    Mag een pensioenfonds er ook in 2019 nog altijd voor kiezen om een klein pensioen af te kopen? Ik heb in 2018 al eens een halve poging ondernomen, die door het pensioenfonds niet met gejuich werd ontvangen. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....