Doorgaan naar hoofdcontent

Ik heb een bankrekening, dus ik besta

Met de komst van onze dochter moesten wij beste een aantal zaken regelen voor haar.

Aangifte
Natuurlijk begon het met de aangifte van de geboorte. V is bevallen in het ziekenhuis en dit ziekenhuis heeft ook een aantal keer per week de mogelijkheid om daar aangifte te doen bij de gemeente. Dat was toevallig op de dag van de geboorte, dus op haar eerste levensdag was ze al netjes ingeschreven bij de gemeente.
Twee dagen later kregen we van onze eigen gemeente de papieren en had onze dochter haar BSN-nummer.

Ouderlijke macht
Aangezien wij niet getrouwd zijn en ik wel ook de ouderlijke macht wil hebben (en V dat ook goed vindt), moesten we ook gezamenlijke ouderlijke macht aanvragen. Toen V zwanger was heb ik onze ongeboren dochter al erkend. Daardoor is het aanvragen van de gezamenlijke ouderlijke macht bijna een formaliteit. Beiden inloggen met DigiD bij de rechtbank en een paar keer doorklikken en de aanvraag  is gepiept.

Zorgverzekering
Ook het bijschrijven op de polis van de zorgverzekering was een online aangelegenheid en zo gepiept.

HuisartsOok hebben we haar alvast aangemeld bij de huisarts. Ik ben even naar de praktijk gelopen en heb haar aangemeld. Het enige wat de huisarts wilde hebben is een kopie van het geboortebewijs.

Spaarrekening
Misschien wel het leukste onderdeel, zeker als blogger over persoonlijke financiën was toch wel een spaarrekening voor haar te openen.
Net als voor haar grote zus hebben we een jeugdspaarrekening geopend bij ASN Bank. Die spaarrekening staat op haar naam en is geblokkeerd tot haar 18e verjaardag.
Waarom hebben we hiervoor gekozen en niet bijvoorbeeld een spaarrekening op onze naam waar we geld op storten? Dat heeft eigenlijk twee redenen.

Ten eerste willen we niet dat, mochten we ooit uit elkaar gaan, dat het gespaarde geld voor de kinderen onderdeel wordt van de boedelverdeling. Doordat het geld op haar eigen naam staat kunnen wij er in zo'n geval ook geen ruzie over krijgen.
Verder willen we ook niet in de verleiding kunnen komen om geld van onze kinderen te lenen voor een grote aankoop. Daarom willen we zelf zorgen voor groot genoege buffer.

Sparen jullie voor je kinderen en zo ja, hoe doen jullie dat?

Reacties

  1. De kinderbijslag gaat naar een spaarrekening op onze naam. Staat wel in mijn Excelbestand gereserveerd voor zoon. Van dit geld wordt indien nodig gebruik gemaakt voor studie, rijbewijs, fiets, tienermeubels etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook zo'n rekening geopend voor mijn dochter en spijt als haren op mijn hoofd. Met dat rendement van lik-me-vestje had ik het gestorte geld beter kunnen laten werken dan nu. Echt jammer.... Zelfs een deposito is een beter alternatief, maar beleggen (dat kan ook defensief!!) zou ikzelf gedaan hebben, mocht ik opnieuw kunnen kiezen.
    Je moet het natuurlijk zelf weten, maar... bezint eer ge begint!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar heb je gelijk in. Waarschijnlijk gaan we voor onze oudste dochter binnenkort wel beleggen. Zij heeft al een aardig bedragje op haar spaarrekening en denken erover om nu verder voor haar wat indexfondsen te kopen.

      Verwijderen
    2. Fijn dat je de opties verkent. Persoonlijk word ik er sowieso al erg recalcitrant van dat de bank eenzijdig afspraken wijzigt door de rente te verlagen, terwijl ik - of liever gezegd mijn dochter - 18 jaar vast zit aan míjn afspraken....

      En ik denk dat de bank het geld dat ik gestort heb, gewoon gebruikt om...

      te beleggen....

      Yep. Slimmer dan ik... hahah!

      Verwijderen
  3. Heb geen kinderen, maar had vroeger wel een kinder/jongeren rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij sparen wel op onze naam voor de kinderen. wel elk een eigen "spaardoel"zoals dat dan heet met hun eigen naam. daarnaast meer dan genoeg buffer om kosten op te vangen (we gaan ook pas extra aflossen oid als we alle spaarpotjs/reserveringen gevuld hebben) ik wil namelijk zeggenschap houden over t geld. het is zeker geen gift. daarvoor hebben ze zakgeld, verjaardagsgeld en later een bijbaantje. daarmee mogen ze doen wat ze willen,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....