Doorgaan naar hoofdcontent

Hebben we dan niets geleerd van de crisis?

Gisteren stond in de Volkskrant een interessant stuk over de financiële handel en wandel in de wereld en hoeverre deze nu lijkt op het jaar voor de bankencrisis in 2008.
Er blijken heel wat parallellen te trekken tussen toen en nu:

Zo worden er weer veel risicovolle leningen verstrekt aan bedrijven die al een grote schuldenlast hebben. Men is dit jaar hard op weg om meer geld uit te lenen aan bedrijven dan in 2007, het recordjaar tot nu toe.
Waarom gebeurt dit? Om toch nog wat rendement te maken. Een bedrijf met hogere schuldenlast is risicovoller om geld aan uit te lenen, dus kun je voor de lening een hogere rente vragen.

Ook worden risico's weer netjes verpakt in mooie termen. Had je in 2007 pakketjes risicovolle leningen met de afkorting CDO, de bankenwereld verkoopt nu diezelfde pakketjes onder de naam CLO. De D stond voor Debt, de L staat nu voor Loan. Geen verschil dus.

Ook wordt er langzaam maar zeker weer gezaagd aan de stoelpoten van de regels voor de banken. Strengere buffereisen worden uitgesteld of, als ze al wel waren ingevoerd, alweer wat afgezwakt. Ook worden bijvoorbeeld de stresstesten voor banken alweer afgezwakt.

Op de huizenmarkt groeien de bomen alweer tot in de hemel. Niet alleen in Nederland wordt er steeds meer betaald voor een woning, woningen worden ook steeds meer gekocht door particuliere beleggers, vaak met geleend geld.

Tech startups harken miljoenen en miljoenen binnen, nog voordat ze ook maar iets bewezen hebben en of ze winstgeven zijn. Dat lijkt wel verdacht veel op de IT-bubbel uit 2000.

Al metal best wel weer wat signalen die erop kunnen duiden dat er een nieuwe (krediet)crisis om de hoek ligt. Wat denken jullie? Zal er snel een nieuwe economische crisis volgen? Ik denk van wel.


Naschrift:

In het artikel staat, naast deze verkorte opsomming, nog wat meer duiding, een aanrader om te lezen.

Reacties

  1. wacht wel geduldig af. koophuis hebben we al en lossen we netjes af dmv annuitaire hypotheek. flinke buffer/spaarpot, dus voor ons persoonlijk weinig harde gevolgen op korte termijn. hoop dat t meevalt maar denk dat t weer hard kan gaan idd zoals bedrijven weer met geld smijten..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker een goed stuk! Ik ben inderdaad benieuwd wanneer en hoe hard de klap gaat zijn. Prepare for impact..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah! de discussie de laatste maanden al vaker gevoerd. Ja hij gaat komen, maar wanneer?

    Behalve mijn pensioenfondsen nu geen aandelen anders zou ik spoedig cashen of vluchten in obligaties.

    Voor de rest: Hypotheek blijven aflossen, kosten verlagen en zorgen dat je met werk/inkomen uit de hoek blijft waar de klappen vallen bij de volgende recessie.

    Survival of the fittest...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij is de economie gewoon een golfbeweging en ligt het voor de hand dat er een nieuwe crisis komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat denk ik ook. Valt me op dat we het met voor en tegen alleen maar over de crisis en volgende crisis hebben. Misschien ook eens lekker dat alles voor de wind gaat en ja straks komt er gewoon met de golf een crisis. Persoonlijk vind ik crisis echt geen woord voor mijn persoonlijk leven hier in Nederland. Al mijn hele leven heb ik niet te klagen hebben ook al ben ik wel eens werkloos geweest maar heb altijd brood op de plank gehad en een dak boven mijn hoofd. Tijdelijke terugval zou ik het dan in ergste vorm noemen.

      Verwijderen
  5. Eens, maar doorgaans volgen de crises elkaar niet zo snel op dacht ik...Dat is juist het probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt een complete crisis weet ik niet, maar ik verwacht straks wel weer even een flinke terugval. Het gaat nu al een tijdje erg goed, misschien wel een beetje té goed, en volgens de conjunctuur moet het dan straks ook weer wat minder goed gaan. Eigenlijk had ik het nu al verwacht, maar blijkbaar duurt het nog iets langer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....