Doorgaan naar hoofdcontent

Hoeveel zakgeld is normaal?

Vanmorgen met het openslaan van de krant viel mijn blik al snel op een artikel over zakgeld.
In het kader van de week van het geld was er onderzoek gedaan naar verschillen in zakgeld bij jongens en meisjes in de laatste klassen van het basisonderwijs. En dan niet zozeer hoeveel ze krijgen, maar weer naar hoeveel ze zouden willen en wat ze er mee zouden doen.

Uit dit onderzoek bleek dat jongens hoger inzetten als het aankomt om vragen over zakgeld. Gemiddeld zijn jongens pas tevreden wanneer ze iets meer dan 40 euro per week krijgen, terwijl meisjes al tevreden zijn als ze iets meer dan €26,50 krijgen. Dat vind ik een zeer groot verschil. In de praktijk krijgen kinderen echter veel minder, 76% van de kinderen krijgt niet meer dan 13 euro per maand

In het artikel in de krant wordt er geen verklaring gegeven waar dit grote verschil vandaan komt. Wel denken meer jongens dan meisjes dat geld gelukkig maakt. Van de jongens denk 66% dat en van de meisjes net iets minder dan de helft (49%). Jongens denken dat ze met veel geld veel leuke dingen kunnen doen en alles kunnen kopen wat ze willen terwijl meisjes meer hechten aan bijvoorbeeld gezond zijn. 80% van de kinderen kiest bij de keuze tussen geld of spullen voor geld.

Ik vind dit opvallende verschillen, en misschien zie je hier al wel een voedingsbodem voor het ongelijke speelveld op de arbeidsmarkt, waarbij vrouwen vaker kiezen voor deeltijd werk dan mannen en mannen meer betaald krijgen voor hetzelfde werk dan vrouwen. Ik heb daar echter geen verstand van dus ik ga me daar ook niet aan wagen.

Maar het kan ook zijn dat meisjes van die leeftijd gewoon een beter beeld hebben van wat een realistischer hoeveelheid zakgeld is.

De week van het geld is een jaarlijks initiatief om kinderen bewust met geld om te laten gaan. Ik vind dit een goed initiatief, maar vind ook dat daar een grote rol en verantwoordelijkheid van ouders bij hoort.

Onze dochter is nog wat te jong om haar te leren over geld, al vertellen we haar vaak wel dat we "centjes moeten betalen" voor bepaalde zaken. Verder vroeg ze pas, een week nadat we naar de Efteling waren geweest, wanneer we weer gingen. Toen hebben we ook uitgelegd dat we daar eerst weer voor moesten sparen.

Hoe leren jullie je kind(eren) met geld omgaan en wanneer zijn jullie begonnen met zakgeld?

Reacties

  1. Dat is echt een groot verschil zeg. Ik kan me wel voorstellen dat dat wel een voorbode van het verschil later is.
    Ik merk het in mijn gezin ook dat mijn zoon meer met geld bezig is dan mijn dochter, maar dat is een leeftijdskwestie. Toen hij haar leeftijd had, was hij er ook niet mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn begonnen met zakgeld toen dochter 6 werd en er op school met geld werd begonnen. Dat hebben we op een gegeven moment verhoogd met een verplichting tot het kopen van een verjaardagskadootje voor een select groepje mensen met een minimum bedrag.
    Vanaf dat ze een jaar of 10 is bespreken we regelmatig het maken van een budget en laten we ook ons budget en de vaste lasten zien. Nu ze 12 is krijgt ze kleedgeld en is ze ook helemaal verantwoordelijk voor haar bovenkleding. Met als resultaat dat ze de mooiste dingen bij de kringloop weet te vinden en dus flink aan het sparen is.
    Dat geld niet gelukkig maakt weet ze maar al te goed want anders was haar vader wel gezond en was haar neefje wel te genezen geweest.
    Regelmatig bespreken we de uitgaven van ons gezin tijdens het avond eten in de trant van: jongens we willen a, b en c we hebben budget voor 1 misschien 2 van deze dingen wat gaan we doen of doen we toch iets heel anders. En dat zijn vaak heel leuke gesprekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn kinderen krijgen €10 zakgeld per maand. We geven ze geen kleedgeld, maar een paar keer per jaar gaan we samen kleren kopen en dan hebben ze een budget wat ze die dag uit mogen geven. willen ze iets kopen (bijvoorbeeld een computerspel) dan sparen ze dat van die €10, na een paar maanden kunnen ze het dan kopen. Dat werkt best goed, ze kennen allebei de waarde van geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vanaf 6 jr 1 euro per week (hoe en wanneer we verhogen weten we nog niet.. oudste is nu 7, krijgt nog steeds 1 euro per week.. ze komt nooit in winkels dus kan t nauwelijks uitgeven.... ;) ) jongste is 4, dus krijgt nog geen zakgeld

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben begonnen met 0,50 cent toen ze 6 waren. Wanneer ze weer een jaartje ouder werden, kwam er 0,50 cent bij op. Mijn dochter van 13 ontvangt nu 3,50 per week, geen kleedgeld nog. Ze red het hier wel mee. Heb het er regelmatig met haar over of ze hier genoeg aan heeft, en dat is tot nu toe nog het geval.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 40 euro per week??? Ik weet niet wat ik straks zelf zal doen, maar ik denk dat ik vanaf een jaar of 6 of 8 zakgeld kreeg. Dat begon met 50 cent (gulden) en daar kwam elke keer 50 cent bij. In groep 8 zat ik op 2,50 en toen ik naar de 'grote school' ging, werd dat in één klap verdubbeld naar 5 gulden. Uiteindelijk was het maximum volgens mij 10 gulden, maar toen zal ik wel al tegen de 18 geweest zijn. Dat heb ik maar heel kort gekregen, want zodra de studiefinanciering kwam, werd dat mijn kleed-, zak-, kapper-, toiletspullengeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die verschillen tussen jongens en meisjes? Het maakt me kwaad. De rolmodellen, de ouders beïnvloeden dit. Nog steeds salarisverschillen en dat begint met rolmodellen en zakgeld.

    Schande.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....