Doorgaan naar hoofdcontent

Arme 65+-ers worden steeds zeldzamer

Gisteren werd een onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) gepresenteerd over de welvaart van 65-plussers. Het tijdstip hiervan is mijns inziens niet geheel toevallig en zal denk ik leiden tot een nog grotere daling, na het blijken van de onbetaalbaarheid van hun plannen, in de peilingen van de partij 50 plus.

Kort samengevat: De gemiddelde 65-plusser heeft het nog nooit zo goed gehad als nu. Of misschien lees alleen ik dat er in.

Het CBS heeft een vergelijking gemaakt tussen de oudere van 1995 en 2015. Een aantal opvallende financiële zaken uit het nieuwsbericht hierover:

  • 65-plussers hebben vaker een eigen woning
  • Het mediane vermogen ligt op ruim €86.000 een stijging van €52.000 t.o.v. 1995
  • Wel zijn er ook meer 65-plussers met een negatief vermogen, 5% nu t.o.v. 1% in 1995. Ter vergelijking, gemiddeld genomen heeft een kwart van de huishoudens in Nederland een negatief vermogen.
  • Het inkomen/besteedbaar inkomen van 65-plussers is 30% hoger dan in 1995, Over alle leeftijdsgroepen was dat 25% in dezelfde periode.
Bij de inkomensstijging moet wel opgemerkt worden dat die vooral tot 2008 groot was en dat sindsdien de de koopkracht wel wat gedaald is. Maar uiteindelijk is de koopkracht in 20 jaar sterker gestegen dan gemiddeld. Wat dt betreft heeft Henk Krol gelijk als hij maar heel kort in de geschiedenis kijkt. Kijk je naar een langere periode dan heeft hij gewoon ongelijk.

Excuus als ik met het volgende wat kort door de bocht ga, er zijn in elke groep mensen die het niet breed hebben.

Als je deze cijfers zo ziet, kan ik me bijna niet voorstellen dat een partij als 50 plus ook maar enig bestaansrecht heeft. "De arme, zielige oudere" waar de partij voor op zegt te komen bestaat gemiddeld genomen niet, of is een hele kleine groep. Blijkbaar weet de partij zich goed te verkopen.

Collega-blogger Consuminderen pleitte gisteren om de lagere belastingtarieven voor ouderen (vanaf AOW-leeftijd) al in te laten gaan vanaf 65. Ik zou juist willen pleiten voor het gelijktrekken van al deze tarieven. Want eigenlijk is dat natuurlijk gewoon een vorm van leeftijdsdiscriminatie. Waarom zou je minder belasting over je inkomen hoeven te betalen omdat je een bepaalde leeftijd behaald hebt? 

Je zou zelfs je zelfs kunnen afvragen of de 65-plus kortingen op heel veel plaatsen nog wel nodig zijn, maar zo met gestrekt been zou ik er niet willen in gaan.

Dat doet columnis Maarten Veeger van RTL Z wel hier en hier.

Hoe staan jullie tegenover aparte tarieven voor ouderen?

Reacties

  1. De belastingtarieven voor AOW'ers zijn lager omdat ze geen premie voor de AOW meer hoeven te betalen. Eigenlijk betalen ze dus wel hetzelfde belastingtarief, maar alleen minder premie volksverzekeringen. En er gaan al stemmen voor om dit ook af te schaffen.

    Dit zou de AOW en de vergrijzing een stuk betaalbaarder maken. Verder eens met je stuk, maar let wel dat als je jarenlang alleen maar vooruitgang hebt gekend, het heel lastig kan zijn om een stapje terug te doen. Maar misschien hebben ze ook wel jaren boven hun stand geleefd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe is het toch mogelijk dat de vroegere reclamespot van Zwitser Leven op een grote zeilboot al lang verdwenen is.
    De huidige spot is lopen op het strand. Is ook mooi, maar veelzeggend.

    Waar ik als tweede voor pleit, is dat het via verzekeringen eerder met pensioen gaan kan, mits je voor 2006 een pensioenproduct kocht. Die kan wel als overbrugging worden uitgekeerd. Maar o wee als je die later kocht.

    Ik kan me miet voorstellen dat mensen tot hun 71e blijven werken. Als zij eerder stoppen moeten ze geholpen worden.

    Blijft iemand nog wel tot zijn 71e werken, wanneer er zo weinig echt vaste contracten zijn?

    Mark Rutte wil de bijstand verlagen. Veel mensen die op 50+ zijn ontslagen hebben na de WW recht op bijstand.
    Iedereen moet werken, maar een postbezorger heeft niet eens een normaal loon.

    Hoe zien jouw ouders dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Via verzekeringen wat regelen is wat mij betreft prima, en dat mag wat mij betreft ook ingaan met uitkeren ruim voor de pensioenleeftijd.
      Ik zie alleen niet waarom mensen geholpen MOETEN worden. Het staat iederen vrij om te sparen zodat je je eigen vroegpensioen zelf kunt bekostigen.

      Mijn moeder leeft van AOW en nabestaandenpensioen, heeft zelf niet gewerkt sinds ik geboren ben, daarvoor wel. Dat was nog in de tijd dat vrouwen niet eens aanvullende pensioen konden sparen.
      Maar mijn moeder ontvangt veel te veel vindt ze zelf. Daarom schenkt ze jaarlijks maximaal aan de kinderen en dan nog houdt ze over. Heeft een afbetaald huis en valt dus zeker onder de categorie rijkere ouderen. En dat vindt ze zelf dus ook...

      Verwijderen
    2. Ok. Ik begrijp het. Mijn zus bezoekt als vrijwilliger ouderen thuis.
      Zo sprak ze nu iemand die niet meer zelf boodschappen kan doen, ieder dubbeltje om draait. Veel zorg nodig heeft. Alleen AOW en een klein pensioen.

      Op vakantie doet ze niet meer. Dit doet ze niet meer, dat doet ze niet meer. Gelukkig subsidie op openbaar vervoer busje.
      Ze telt haar dagen af, denk ik.

      Niet alle ouderen hebben het slecht. Het is ook keuzes maken.
      Als iemand 50 jaar en meer heeft bijgedragen aan de maatschappij, is het tijd dat de maatschappij iets terug doet.

      Het klopt dat vrouwen niet meer voor de klas mochten staan als ze trouwden. Verpleegster af was, zodra ze zwanger was. De wereld van nu is anders.

      Verwijderen
    3. Dat is inderdaad een schrijnendere situatie. Wat ik alleen in de cijfers zie is dat diegene de uitzondering aan het worden is op financieel gebied.

      Verwijderen
  3. Gisteren bij 2Vandaag of een soortgelijk programma: gepsensioneerde gemeente-ambtenaar van 71 zegt: " Ik ben nu 10 jaar met pensioen en mijn inkomen is niet meegegroeid met de inflatie.".

    Ik hoorde alleen: "Ik ging op 61 jarigw leeftijd met pensioen." en dacht.... "neem een bijbaantje, tegen de tijd dat ik jouw leeftijd heb zou ik als ik nu niet actief aan de slag was gegaan met aflossen van hypotheekschuld en extra sparen, nog aan het werk zijn."

    En dan werd er niet eens ingegaan op zijn vermogensgroei, bijvoorbeeld omdat zijn huis gedurende zijn werkende leven 10x zo veel waard geworden is....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar. Ik merk wel dat ik moet oppassen om niet "jaloers" te worden. Toen waren de regelingen zo. Waarschijlijk had deze meneer ook nog een eindloonregeling ipv middenloon.

      Verwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat ouderen het lastig vinden om voor hun gevoel zo erg 'gekort' te worden. Maar ik denk dat elke leeftijdsfase z'n eigen dingen heeft. Zo kan je wel voor elke leeftijd een partij oprichten. Of de party voor werkende ouders ofzo, gat in de markt! Meer kinderopvangtoeslag en lagere belastingen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je weet niet wat de functie is geweest van deze gemeente ambtenaar en derhalve niet de hoogte van zijn pensioen, je weet ook niet of hij een koop of huurwoning heeft. Denk dat de huidige generatie 65 plussers altijd de wind in de zeilen heeft gehad. De pijn zal veelal zitten bij de generatie daaronder, in de jaren 80 een slechte start door massale jeugdwerkeloosheid en nu met 50plus wederom vaak de klos bij ontslag en niet meer aan werk kunnen komen, dan wacht bij een koophuis na de ww het opeten van de overwaarde en bouwen ze vele jaren geen pensioen meer op, dus zeer karige oude dag voor velen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kon het wel over mijn vader hebben...
      En hij is net 3 maanden te vroeg uit de WW gekomen om aanspraak te maken op de uitkering voor oudere werklozen. Hij wordt deze maand 60 en mag nog zeker 8 jaar uitzendwerk gaan doen of wat jij zegt...

      Verwijderen
    2. Moet ik wel zeggen dat deze generatie geheel op de waarde stijging van hun woning hebben gerekend en verder weinig eigen maatregelen hebben genomen. Mijn vader is pas vrij laat begonnen met een lijfrente toen hij de bui al zag hangen..

      Verwijderen
  6. Wat mij hierbij stoort is dat ook de waarde van de woning meegerekend is. Prachtig natuurlijk, maar stenen kun je niet eten en als je je huis niet verkoopt dan heb je er niets aan. Alle woningen zijn in die periode in waarde gestegen, dat geldt niet alleen voor ouderen. En wat Karin zegt is waar, ze hebben geen aanvullende geldbronnen en kunnen dat ook niet meer realiseren. Het geldt mij niet, ik ben 48, maar je zult maar 66 zijn en nét niet rond kunnen komen elke maand. Dan zijn deze berichten wel heel erg zuur!!
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het stuk van het CBS leest, is het besteedbaar inkomen in die periode ook sterker toegenomen is dan van alle Nederlanders gemiddeld. Dat heeft niets met de waarde van het huis te maken.

      Verwijderen
  7. Ik vind dat we moeten oppassen dat we niet gaan generaliseren. Natuurlijk zijn er veel (verwende) ouderen die op jonge leeftijd met pensioen zijn gegaan en nu mopperen over het uitblijven van indexatie. Maar ik ken ook bejaarden die het niet breed hebben en wél een leven lang hard hebben gewerkt.
    Het is met 'de babyboomers' net als met 'de asielzoekers', het zijn allemaal individuen en je kunt ze niet op een hoop gooien, dan doe je mensen tekort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Dat schreef ik ook. Er zijn altijd mensen die het slechter dan gemiddeld hebben. Maar het is ook zo dat het onmogelijk is om 17 miljoen op maat te bedienen.

      Verwijderen
  8. Rijke ouderen. Ja dat zijn wij ook. Een bijna afgelost huis. MAAR. Man kan ( en moet) over een jaar met pensioen. Vrouw is 8 jaar jonger en heeft nooit gewerkt (gezondheid). Het opgebouwd pensioen is minimaal. En wij mogen straks dus 10 jaar gaan leven (tot vrouw ook recht heeft op AOW) van een een 'halve' AOW plus dat kleine pensioentje. Ongeveer €900 per maand. Rijk ja! In stenen. Maar hypotheek niet meer op te brengen. Verkopen. Huren. Huis opeten. Dank u.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ter aanvulling. Man werk verloren in 2009. Werkt nu al die tijd tegen minimumloon. Dus hoe rekening kunnen houden met de oude dag? De spaarrekening intussen geslonken tot nul,met opgroeiend gezin. Henk Krol; we zijn blij met u.

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad geen fijne positie. Maar daar zullen de plannen van 50+ ook niets aan zullen helpen. Hooguit dat jullie 2 jaar eerder volledige AOW zullen ontvangen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....