Doorgaan naar hoofdcontent

0,0%

Triodos Bank zal vanaf 3 april de eerste bank van Nederland zijn die 0,0% rente biedt op een gewone spaarrekening. De bank verlaagt haar spaarrente van 0,1% naar 0.
Voor Nederland is dit een unicum, maar in andere landen in Europa wordt er bij sommige banken zelfs al een negatieve spaarrekening berekend.

Deze extreem lage rentes zijn het gevolg van het rentebeleid van de Europese Centrale Bank (ECB). En dat alles met het doel om de inflatie rond de 2% te krijgen. Dat is intussen gelukt, maar het lijkt er nog niet op dat de ECB wat aan het rentebeleid of het opkopen van obligaties gaat doen op korte termijn.

Wij hebben bij een aantal online banken rekeningen met nog 0,5% rente voor zolang het nog duurt. Krijgen jullie nog een beetje rente over je spaargeld?

Reacties

  1. Bijna 0%. We hebben meerdere spaarrekeningen ivm risicospreiding. We hebben ook een Triodosspaarrekening. Als die rente op 0% gaat, dan halen we het spaargeld bij die bank weg. En dan of op zoek naar een andere spaarrekening die nog een beetje rente geeft of onze hypotheek nog sneller aflossen. Ik denk dat banken zichzelf in de vingers gaan snijden en dat er mensen zijn die hun geld niet meer op de bank willen hebben. Helemaal als de rente negatief wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met 0% rente zie ik geen enkele reden meer om nog geld op een spaarrekening aan te houden. Zelf krijg ik wel een redelijke rente (1,45%) over mijn spaargeld. Met 0% rente heb ik het geld liever contant in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik vragen of dat in een deposito is of op een vrij opneembare? Laatste zou heel interessant kunnen zijn..

      Verwijderen
    2. Het is een kapitaalmarktindex rekening van ABN AMRO, maar helaas kun je deze niet meer nieuw openen.

      Verwijderen
  3. Bijna niet, ik geloof nog een half procent bij Moneyou en iets van 0,2% bij de Rabo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We krijgen nog wel wat. Niet bij de huisbank maar wel bij Argenta.
    In geval van 0,0 zou ik het bij die bank eraf halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij 0,0 % rente haal ik mijn geld van de bank, dan zie ik het nut van bij een bank sparen niet, zeker omdat zij nog steeds wel verdienen aan dat geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Contant in huis krijg je er ook geen rente over, maar kan het wel in de fik vliegen/gestolen worden etc etc. Zolang het 0% is zou ik het nog steeds niet thuis willen hebben. Zelf niet als het ietsje negatief word. Het gaat dan niet meer over een paar honderd euro.

    Ik zie het wel voor me dat we dan straks een inbraakgolf gaan krijgen, want al dat contante geld is natuurlijk super aantrekkelijk....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat ik het dan vergelijken:
      Als je verhuisd en je spullen moeten in opslag (beveiligd uiteraard). Vind je het dan normaal dat je huur betaald? Een bankrekening is op dit moment ook puur een opslag.

      Pas als ze jouw geld weer harder nodig hebben zal het anders worden. Maar wanneer dat is...

      Verwijderen
  7. Ik krijg nu 0,6% maar net vandaag mail gehad dat het per 24-3 0,5% wordt. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg nog 0,70% op m'n rekening bij KNAB. Dat bevalt me prima.

    Zie zolang ik er geen kosten voor hoef te betalen om het aan te houden, zoals bij UBS (al is dat pas vanaf een miljoen en dat heb ik jammer genoeg nog lang niet! ;)), hou ik het gewoon lekker op m'n spaarrekening.

    Alles wat overtollig is investeer ik wel in indexfondsen, zodat ik daarmee een veel hoger rendement behaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kijk eens naar Dela spaarplan:
    # 2,75% rente + mogelijke winstdeling
    # 12k/jaar inleg
    # valt niet onder depositogarantie, maar dela valt echt niet zomaar om
    # Ja, staat 10 jaar vast, maar kost je slechts €150 om open te breken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar durf dat nog niet aan. Daarvoor zou eerst de buffer veel meer op peil moeten zijn.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....