Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwe rubriek: Throwback Thursday: Hypotheek onder de twee ton

Nu onze blog meer dan een jaar bestaat leek het ons leuk om een nieuwe rubriek in te voeren. De term Throwback Thursday is redelijk bekend fenomeen op het internet, en het dekt ook wel de lading wat wij met deze rubriek willen:

Elke laatste donderdag van de maand willen we één bericht van dezelfde maand van vorig jaar uitkiezen en dan kijken hoe het er nu mee staat. Heel simpel eigenlijk.

Onder de 2 ton
Vorig jaar januari dook onze hypotheek onder de €200.000, dat was toen €6.000 minder dan waar we mee begonnen waren. Lees het bericht van vorig jaar hier. Op dat moment hadden we ook een restschuldlening over onze vorige woning van bijna €13.300. In totaal hadden we toen €213.000 aan schulden uitstaan.

En hoe staat het dan nu?
Aan het eind van deze maand, als de extra aflossing verwerkt is, zal onze hypotheekschuld €4.500 lager zijn dan vorig jaar om deze tijd. Daarnaast hebben we de restschuld volledig afgelost. Onze totale schuld is dus in 12 maanden gedaald met maar liefst €18.900. Dat is een bedrag dat we januari vorig jaar echt niet hadden kunnen bevroeden toen we heel voorzichtig begonnen met extra aflossen.

Kijken jullie wel eens terug


Reacties

  1. Ja, regelmatig. Maar dat komt omdat ik voor mijn blogs ook terugkijk naar een situatie in het verleden.
    Overigens valt een deel van de Wikipedia definitie weg achter de reclame-banner.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kijken we elke maand terug. Aan het einde van de maand kijken we naar de saldi, wat er nog in de portemonnees zit en hoe hoog de hypotheek nog is. Wij hebben vorig jaar veel extra afgelost en dat bedrag werd nog hoger vanwege een erfenis. Het scheelt nu een paar honderd euro per maand vergeleken vorig jaar. En elke maand wordt het weer een stukje lager. Gisteren kregen we bericht dat de variabele hypotheekrente lager is geworden, dus weer een paar euro extra aflossen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg! En ja, ik kijk wel met enige regelmaat terug. Als ik op dit moment een jaar terug zou kijken, dan is er veel veranderd. Van een veel te groot huis ver bij vriend vandaan naar lekker knus samen met een stuk meer financiële speelruimte. En in januari 2016 zat ik ook nog steeds met die lekkage; dat is echt een soort trauma voor het leven, want ik zit nu nog met ferm samengeknepen billetjes als het hard regent ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk ook regelmatig terug. Leuk en handig daarbij vind ik ook die Facebook functie waarmee je een paar jaar terug kunt kijken op diezelfde dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk onderwerp. Had er nog nooit van gehoord. Maar dit is natuurlijk wel.... de manier....... om te kijken hoe het is gegaan.

    Ben net pas begonnen met bijhouden van aflossingen etc. Maar dit is een goede inspiratie.

    Dank!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 6897,93 lagere hypotheek.
    Ik wil niet meer terug naar vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In mijn excel blad kan ik 200 maanden terug kijken. In de praktijk hou ik maandelijks goed zicht op de verlaging van de rentelasten, de stijging van de waarde van de aandelen en de verlaging van de hypotheekschuld. Een paar aardige grafieken maken het af. Hst is vooral leuk om te zien dat je nu maandelijkse honderden euro's minder rente betaalt dan vier jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kende de term throwback thursday niet, maar het is wel wat ik regelmatig doe: even terugkijken hoe het ook alweer was 1 of 2 jaar geleden. Als ik dan de progressie zie raak ik weer gemotiveerd om door te gaan met bezuinigen en aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee! Ik ken het van instagram, en dan met name van schattige babyfoto's :-)
    Prachtig resultaat van jullie in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 38.480 euro minder hypotheek door aflossing van spaargeld. Lastenvermindering: 167,25.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk item en erg goed om weer eens te voelen en beseffen van waar je vandaan komt en wat je hebt bereikt. Super. Ik kijk terug en besef als ik via Facebook weer eens een gepubliceerde blog zie. Voor ons is het al na een kleine 2 jaar al stappen van ongekende omvang wat wij nooit hadden kunnen bedenken. Vorig jaar gingen wij naar de hypotheekadviseur in deze periode en niet veel later besloten we ons huis te koop te zetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....