Doorgaan naar hoofdcontent

Financieel detoxen? Onzin!

Op AD.nl las ik gisteren een artikel over financieel ontgiften. Ontgiften, of detoxen, is een term die uit de dieetwereld komt. Je drinkt een paar dagen alleen water en eet een heel klein beetje fruit, en alle slechte stoffen zouden zo je lichaam verlaten (dit is heel kort door de bocht, maar daar komt het volgens mij op neer). En in die paar dagen compenseer je weken/maanden/jaren van "slecht" eetgedrag. Ik geloof daar niet zo in.

Financieel ontgiften staat volgens het artikel voor een frisse aanpak van je financiën. Ontgiften van onnodige vaste lasten of dure impulsaankopen. Het deed mij zo op het eerste gezicht denken aan consuminderen toen ik dit stukje las. De schrijfsters van het boek geven een aantal tips voor deze financiële detox:

  1. Onderzoek je motivatie; waarom zou je willen detoxen?
  2. Inventariseer wat er in komt en uit gaat; Oftewel, zet je inkomsten en uitgaven op een rijtje
  3. Maak een huishoudboekje
  4. Vetrandjes houden of wegsnijden; kijk of je door overstappen geld kunt besparen
  5. Spaar bewust; dit spreekt voor zich
Op zich zijn dit allemaal prima tips om meer grip op je financiën te krijgen, en ik denk dat menig consuminderaar er nog wel meer kent. 
De analogie met de detox uit de dieet wereld snap ik alleen niet. Als je moeite hebt om je financiën op orde te houden, los je dat hoogstwaarschijnlijk niet op met één keer deze tips uit te voeren. Net als bij diëten zul je bij je financiën het goede gedrag moeten blijven volhouden. Doe je dat niet, dan krijg je het jojo-effect. Waar bij diëten het verloren gewicht er zo weer aan zit (en meestal nog een paar kilo extra) zal je spaarrekening op een gegeven moment weer slinken als je terugvalt in je oude gewoontes. En kun je dus weer van voor af aan beginnen.

Ik ben niet zo'n voorstander van dit soort lijstjes die pretenderen om de oplossing voor al je problemen te zijn, ook al kunnen ze best helpen om je dat eerst duwtje de goed richting op te geven. Hoe kijken jullie tegen dit soort lijstjes aan?

Reacties

  1. Ik heb vorig jaar hun detoxworkshop gevolgd, omdat ik die had gewonnen.
    Ik vond het heel goed. Niet omdat de tips zo vernieuwend zijn. Maar wel omdat het erop is gericht om vrouwen die zich niet zo met financien bezighouden, bewust te maken van hun doelen en financiële gevolgen daarvan.
    Je kunt hun financiële detox online of in de app volgen, en in 6 weken leer je wel nieuwe gewoontes aan die langer blijven hangen dan wanneer je ff niks uitgeeft.
    Voor de diehards is dit niks nieuws, maar voor vrouwen die er normaal niet veel vanaf weten wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou niet van dat hippe gedoe.

    En ik besef dat ik nu klink als een cynisch oud wijf... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....