Doorgaan naar hoofdcontent

BKR verscherpt registratie "rood staan"

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) verscherpt de regels voor regristratie van de mogelijkheid om rood te kunnen staan op je betaalrekening. Wanneer je de mogelijkheid hebt om meer dan €250 rood te staan wordt je al opgenomen. Of je er nu gebruik van maakt of niet. En wanneer geregistreerd maakt dit ook uit op hoogte van een maximaal aan te vragen hypotheek.

Het idee hierachter is dat men zo sneller inzicht krijgt of een stapeling van allemaal kleine kredieten tot problemen kan leiden.

Alle nieuwe regels op een rijtje:

  • Registratie van alle kredieten/leningen boven de €250 (was €500)
  • Registratie van kredieten/leningen langer dan 1 maand (was 3 maanden)
In het onderstaande plaatje vind je een overzicht van de BKR waarin alle mogelijk geregistreerde leningen/kredieten.



De volgende leningen worden geregistreerd:

  • Roodstaan
  • Creditcard
  • Postorderkredieten
  • Private autolease
  • Doorlopende kredieten
  • Persoonlijke leningen
  • Autoleningen
  • Achterstand op hypotheekbetalingen (de hypotheek zelf dus nog niet)
Wat ik me afvraag bij de achterstand op hypotheekbetalingen nu ook al na 1 maand geregistreerd gaat worden. Dat was altijd na 3 maanden, maar als ik de infographic heel letterlijk neem zou dat wel het geval zijn.

Wij hebben de mogelijkheid om rood te staan allebei niet. In het verleden hebben we dat wel gehad, maar toen we dit huis gingen kopen adviseerde de hypotheekadviseur al om die mogelijkheid te stoppen. Niet dat we het nodig hadden om voldoende hypotheek te krijgen, maar wel om de doorlooptijd te versnellen. Met drie drukken op de knop wa het via internetbankieren trouwens zo geregeld.

Hebben jullie de mogelijkheid om rood te staan? En zou dit voor jullie een reden zijn om die mogelijkheid op te heffen?

Reacties

  1. Tja, júist omdat we een huis kochten (en tegelijk nog een huurwoning hadden, en allerlei bijkomende verhuiskosten) had ik de mogelijkheid om rood te staan tot wel 1000euro aangezet.

    Want alle betalingen/incasso's moesten zonder problemen kunnen, zonder dat ik continue hoge bedragen op de betaalrekening had staan. Gewoon even elke avond snel saldo checken en vanaf spaarrekening overzetten naar betaal.

    Ik begrijp dat de maatregel bedoeld is om mensen te beschermen maar voor mij was het rood staan nou juist een manier om niet in de problemen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo heb ik het in het verleden ook wel eens gebruikt. Maar intussen kunnen wij al 3 jaar niet meer rood staan en mis ik het niet.
      Ik kijk nog steeds regelmatig of er genoeg op de betaalrekening staat alleen maak ik het nu vantevoren over in plaats van nadat het is afgeschreven

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....