Doorgaan naar hoofdcontent

Boekverslag: Het Plakbandpensioen

Nadat ik eerder al geschreven had over Hypotheekvrij van Gerhard Hormann, die ik gewonnen had bij "in10jaar", hebben de andere winnaar en ik elkaar de boeken toegestuurd, zodat we die ook konden lezen.
De andere winnaar had gekozen voor het plakbandpensioen. Ook dit boek had ik binnen een week uitgelezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het boek na Hypotheekvrij wel lichtelijk teleurstellend vond. Vooral het eerste deel vond ik minder. Het gevoel dat me bekroop was: "kijk mij het eens goed voor elkaar hebben", en daar hou ik niet zo van.

Het tweede deel beviel me beter, waarbij ook voorbeelden van andere mensen dan Gerhard zelf gebruikt werden. En het inzicht dat de overheid je met alle mogelijke moeite zo lang mogelijk aan het werk wil houden was ook een leuke invalshoek.

Al met al, als ik tussen deze twee boeken zou moeten kiezen, dan zou dat zeker Hypotheekvrij worden.

Intussen ben ik, net als meerdere bloggers die ik volg, begonnen aan het boek Deflatie in aantocht. Dat boek wordt door Gerhard in beide boeken genoemd als inspiratiebron (nadat hij al begonnen was met aflossen).

En binnenkort krijg ik Hypotheekvrij ook weer terug en zal ik beide boeken verloten onder de geïnteresseerden.


Reacties

  1. Leuk om te lezen wat jij er van vond. Ik heb al zijn andere boeken, behalve Plakbandpensioen, gelezen. Van meerdere kanten hoor ik dat het wat tegenvalt, zoals jij ook al aangeeft. Toch wil ik er mijn eigen mening over vormen, dus houd ik de verloting goed in de gaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De irritatie aan dat toontje komt me bekend voor ;-) De omgekeerde werkweek vond ik ook al niet briljant, het lijkt een beetje op het uitmelken van z'n eerste boek, dat vond ik wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmm..wel een zeer kort boekverslag. Hier zou ik niet mee wegkomen op de middelbare school;-)
    Blijkbaar is er niet veel over het boek te zeggen. Dat bevestigt mijn houding dat ik dit boek niet hoef te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is boekverslag niet het juiste woord, maar ik heb een hekel aan het woord review :).
      Verder viel hij mij dus echt tegen t.o.v. hypotheekvrij...

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....