Doorgaan naar hoofdcontent

Savings rate (spaarpercentage)

Op diverse blogs valt er van alles te lezen over de savings rate. Bekend voorbeeld daarvan is mr money mustache en ook mevrouw money wenkbrouw blogt er maandelijks over.

Maar wat is dat nou eigenlijk? Dat spaarpercentage? De definitie is eigenlijk heel eenvoudig. de savings rate is dat deel van je inkomen dat je niet gebruikt voor consumptie. Maar dan blijven er voor mij nog steeds genoeg vragen over, bijvoorbeeld:

  • Gaat het om je bruto of netto inkomen?
  • Is rente op schuld consumptie of niet?
  • Wat doe je met rente op spaargeld, koerswinst op aandelen etc?
Ik weet niet precies hoe anderen hun savings rate berekenen, maar hieronder heb ik in ieder geval opgeschreven hoe ik het ga doen vanaf nu.

Voor de inkomsten ga ik uit van het volgende:
  • Netto salaris (dus wat ik daadwerkelijk gestort krijg)
  • Kinderopvangtoeslag
  • Ontvangen rente van papieren schenking
  • Eventuele overige inkomsten (bv euroclix uitbetaling, schenkingen, belastingteruggaaf)

Ik reken de kinderbijslag niet mee. Dat heeft ermee te maken dat we de kinderbijslag gebruiken voor een aparte spaarpot van onze dochter. Dat geld staat vast tot haar 18e verjaardag en daar kunnen wij dus niks mee. En vanaf dan is het ook echt van haar.
Ik neem ook de verplichte inleg in het pensioenfonds niet mee. Het is voor mij te ondoorzichtig om goed duidelijk te krijgen hoeveel daar nu elke maand naartoe gaat.


Voor sparen reken ik de volgende zaken mee:

  • Toename spaarrekeningen in een maand
  • Afname hypotheekschuld
  • Toename spaardepot van de spaarhypotheek
  • Afname restschuld
  • Inleg in beleggingsportefeuille
De meeste posten zijn echt geld dat we naar een bepaald potje sturen om de schulden te verminderen of de spaartegoeden te vergroten. Ik kijk dus niet naar ontvangen rente, dividend, koerswinsten et cetera. Puur naar wat we van ons geld naar deze potjes sturen in een maand. Uitzondering hierop is de rente in het spaardepot van de spaarhypotheek. Dat is op dit moment het grootste portie van ons passieve inkomen.

Door rendementen niet mee te nemen in deze berekeningen kan het dus zijn dat ons vermogen meer toeneemt dan je op basis van de spaarpercentages zou verwachten. Z

Volgende week volgt er een blog waarin ik ons spaarpercentage voor de eerste twee maanden van dit jaar bereken. Dan zal ik ook een doel stellen voor het hele jaar.

Berekenen jullie ook je spaarpercentage? En zo ja, hoe doe je dat? Wat neem je wel en niet mee? Ik ben erg benieuwd.

Reacties

  1. Ik doe het bijna hetzelfde, zie hier
    Het enige verschil is dat ik de kinderbijslag wel als inkomsten zie. de reden is dat ik de saving rate een kengetal voor ons totale gezin beschouw, en daar hoort ons kind ook bij:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan ook natuurlijk. En als je 100% van de kinderbijslag spaart, kom je uiteindelijk ook op een hogere totale savings rate uit..

      Verwijderen
  2. Aflossen op de hypotheek telt inderdaad als sparen, de rente niet. Lijkt me kloppen ;)Rente en dividend ontvangen mag je wel meetellen lijkt me, koerswinsten zou ik niet bij je spaarratio meetellen. Wel bij je evt netto waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ieder heeft zo zijn eigen interpretatie van wat wel of niet inkomsten zijn. Gelukkig maar, dat houdt het spannend en persoonlijk.

    Mijn persoonlijke interpretatie was iets te lang om in een reactie te gieten, daarom heb ik er zelf een bericht over geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....