Doorgaan naar hoofdcontent

Inkomen 2016

Bij mijn bedrijf wordt het salaris altijd op de 15e van de maand gestort, of eerder als de 15e in het weekend valt. Vandaag werd dus het eerste salaris van 2016 gestort. En daarmee werd voor ons ook de dure decembermaand afgesloten. Met nog exact 53 cent op de betaalrekening. :) Heel goed uitgekiend dus.
En dan is het altijd even afwachten hoeveel dat precies is. Nieuwe wetgeving, een periodiek erbij, ik was benieuwd wat het salaris precies zou worden.

Uiteindelijk is er ca. €200 meer gestort dan vorig jaar. Dus dat betekent weer iets meer financiële ruimte. De volgende vraag is dan natuurlijk, wat gaan we daar mee doen. Het grootste gedeelte gaan we sparen. Hoe eerder we onze buffer op peil krijgen, hoe eerder we kunnen beginnen met het wat serieuzere aflossen van de hypotheek. Dus: €150 naar de bufferrekening.

Daarnaast gaan we de maandelijkse aflossing op de aflossingsvrije hypotheek verhogen met €25. Dat wordt dan dus €150 per maand als basisbedrag. Daarnaast gaan we de bespaarde hypotheekrente ook gelijk gebruiken voor de aflossing. Dat hadden we in januari niet gedaan, dus in februari kunnen we 2x de besparing erbij optellen. De aflossing wordt dan ca. €172.

De laatste €25 gaat naar het spaarpotje voor leuke dingen, bijvoorbeeld voor een dagje naar een pretpark, de dierentuin of iets anders.

Hoe doen jullie dat trouwens wanneer je salaris wordt gestort? Ik maak via periodieke overschrijvingen direct het geld dat ik wil sparen over naar de verschillende spaarrekeningen. Deze rekeningen heb ik bij online banken, aangezien ik daar een behoorlijk hogere rente krijg dan bij mijn huisbank. Bij één bank is de spaarrente op dit moment het dubbele van wat ik bij mijn huisbank krijg.

Daarnaast maak ik een groot deel van het geld dat ik voor de vaste lasten gebruik over naar de spaarrekening van mijn huisbank. De meeste vaste lasten worden afgeschreven rond de maandwisseling, dus tegen die tijd heb ik dat geld pas op de spaarrekening nodig. Tot die tijd spaar ik nog een klein beetje rente met dat geld. Meer dan een euro per maand is dat eigenlijk nooit moet ik eerlijk bekennen, maar iets is beter dan niet.

Sparen jullie op dezelfde manier als ik, of hebben jullie nog andere, slimme manieren?

Reacties

  1. Ik spaar meestal ook zoveel mogelijk vooraf en probeer het daarna te redden met wat over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een flinke meevaller. Onze loonstrookjes volgend eind volgende week. Voor mij zal het volgens de diverse tools die ik heb geraadpleegd tegen vallen (een paar euro extra), voor mijn vrouw daarentegen verwacht ik een flinke stijging van het netto inkomen. Dit zullen wij dan meteen apart zetten op de buffer, omdat wij niet meer boetevrij kunnen aflossen.

    Wij hebben maandelijks op de 25e (en dag na storting salaris) een aantal periodieke overboekingen klaar staan voor de verschillende spaarpotjes (buffer, onderhoud huis, spaarrekening van onze zoon, zorgkosten, etc). Ook staat er op dezelfde dag een overboeking klaar voor de maximale extra aflossing (op maandbasis) op onze aflossingsvrije hypotheek. Dit is ongeveer ter grootte van het salaris van mijn vrouw en een deel van mijn inkomen.

    De vaste lasten worden dan in de dagen er na (tot uiterlijk de 10e van de volgende maand) afgeschreven. Het saldo is dan laag, maar zowel de 15e als de 20e van de maand erop volgt de respectievelijk de voorlopige teruggaaf en kinderopvangtoeslag (klein bedrag).
    Wat wij dan voor het storten van het volgende salaris over hebben, wordt op 100 euro na overgeboekt naar de bufferrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een mooi systeem. Kinderopvangtoeslag gebruiken ook echt voor de kinderopvang. Die wordt vlak erna weer afgeschreven. En de teruggaaf spaar ik op tot 1x per jaar. Dan hebben we gelijk mooi vakantiegeld.

      Verwijderen
  3. Ik heb in excel onze begroting staan. Wat het nieuwe salaris van manlief wordt weten wij nog niet. Januari is geen maand waar we uit kunnen gaan van wat het wordt. Nabetaling uren (235 uren) nabetaling salarisverhoging van cao van juli 2015, eenmalige uitkering en verhoging door belastingen.
    Alles wat hoger is dan de begroting wordt op de spaarrekening gezet, de buffer is standaard 10.000. Dan is er nog een rekening voor een andere auto waar we langzaamaan wat geld op gaan zetten.
    Een gedeelte van het geld gaat naar de extra aflossingen. Dit begint normaal gesproken pas rond maart/april te lopen.
    Jaarlijks wil ik 6.000 aflossen op een hypotheekdeel dat bestond uit 30.000 euro. Daar is nog 13.340 van over en dit jaar dus nog 7.340. We mogen 20% aflossen en dat doen we ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je mijn blog ook leest. Wij werken ook toe naar een buffer van minimaal €10.000, en tegen de tijd dat we een nieuwe auto nodig denken te hebben zullen we die wat aanvullen.
      Een begroting in excel is helemaal mooi. Dat ga ik denk ik ook eens proberen..

      Verwijderen
  4. Hoi mijn vrouw en ik zorgen ervoor dat ons volledige salaris op de laatste dag van de maand nog volledig op onze rekening staat. Hiervan betalen we de komende maand alle rekeningen, ook maken wij hiervandaan maandelijks een vast bedrag over op de spaar rekening en een extra aflossing op de Hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....