Doorgaan naar hoofdcontent

Even een beleggingsstop

Een medeblogger, ik weet even niet meer welke, schreef deze week dat hij/zij het investeren in crowdfundingprojecten best wel verslavend vond.

Ik heb datzelfde met het investeren in bedrijven via aandelen. Hoewel de de beursindices als geheel niet heel veel schommelden, gold dat wel voor individuele aandelen. En zo ook aandelen die ik op het oog had om in de loop van dit jaar in te beleggen.

Zo was (en is) een aantal van die aandelen zeer gunstig geprijsd in de afgelopen weken. Van drie van de bedrijven hebben we ook aandelen gekocht. En uiteindelijk hebben we het budget dat we eigenlijk voor het hele eerste kwartaal gereserveerd hadden voor individuele aandelen nu al gebruikt.
We willen dit jaar ongeveer €4.000 investeren, dat is dus duizend euro per kwartaal. Daarvan gebruiken we €300 voor beleggen in twee beleggingsfondsen en de rest zouden we aan individuele aandelen mogen besteden. Deze 700 euro hebben we nu dus al besteed.

Dat is op zich niet erg Het waren allemaal aankopen voor een prijs die we het waard vonden en ook in bedrijven die we het waard vinden om in te investeren. En, niet om het goed te praten, we krijgen van een aantal bedrijven nu dit kwartaal al dividend terwijl we dat niet gekregen hadden als we netjes per maand geinvesteerd hadden.
Maar het betekent wel dat we in de rest van januari en vervolgens ook in februari en maart geen investeringen in individuele aandelen gaan doen en alleen periodiek nog in de beleggingsfondsen gaan beleggen.

We houden daarom vanaf nu een beleggingsstop van ruim 2 maanden, om zo niet helemaal uit de pas te gaan lopen en onze andere financiële doelen zoals aflossen op de hypotheek en het op peil brengen van de buffer niet in gevaar gaan komen.

Toen ik hierover na zat te denken bedacht ik me dat dit best wel lijkt op het kopen van producten omdat ze zo lekker zijn afgeprijsd in de folder. Alleen is hierbij het doel om er op lange termijn inkomen mee te genereren. Maar wel iets om mee op te passen.

Heb jij ook wel eens dat je achteraf denk dat je iets te enthousiast bent geweest?

Reacties

  1. Ik snap je helemaal. Wel verstandig om het zo te doen! Beheersing en goed plannen is ook een groot onderdeel van verstandig leven, dus denk dat dit hiervoor ook geldt.
    Wij hebben wel eens de neiging om teveel af te willen lossen ten koste van onze buffer. Maar omdat het niet verstandig is doen we het meestal toch niet (meer) iig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens beleggingen verkocht toen de beurzen diep in het rood gingen. Een soort omgekeerd enthousiasme eigenlijk. Ik heb daarvan geleerd en nu houd ik me strak aan mijn buy-and-hold strategie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, je moet stalen zenuwen hebben om dan de aandelen vast te houden..

      Verwijderen
    2. Beleggen is echt voor de lange termijn. 30 jaar of zo :) ik ben in 2001 begonnen, en heb nog altijd de zelfde index funds. En mijn pensioen wordt automatisch conservatiever belegd namate ik ouder wordt. Dat kan ik aanspreken wanneer ik 62 ben. Hopelijk overleeft het de huidige president. (Van de VS)

      Verwijderen
    3. Het was In10jaarFO :-)

      Heel verstandige keuze. Ik herken het ook maar al te goed, zij het dan op het vlak van crowdfunding. Wij houden het bij onze investering van € 2.000,00. Zodra de annuïtaire aflossingen en rente weer boven de € 250,00 uitkomen, investeren wij weer opnieuw. Daarbij komt ook dat wij een mooi aanbod hebben gekregen op een openstaande offerte voor isolatie. Ondanks dat deze niet op onze wensenlijst staat, overwegen wij hier toch geld in te investeren (i.p.v. crowdfunding).

      Verwijderen
    4. dat gaan we binnenkort vast wel lezen...:)

      Verwijderen
  3. Het was zo verslavend. Ik kon er niet mee stoppen. Tijdje afstand is prima.
    Bezuinigen en aflossen werkt beter dan actief beleggen. Bij mij dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kan zeker verslavend werken. Ik zie het wel iets anders: beleggen levert gemiddeld per jaar 7-8% rendement op. Dus het is een goed alternatief voor een spaarrekening. Als je de winst ervan ook nog gebruikt om je hypotheek af te lossen, heeft het dubbel effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe ga je nu verder met je spaarhypotheek, van A naar B N toen? Stoppen kan altijd nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ander onderwerp, maar daar gaan we in ieder geval 10% op aflossen dit jaar. En of we hem inkorten dat hangt af van hoe de maandlasten dan worden..

      Verwijderen
  6. Ik snap dat je graag wil investeren en dat het verslavend is. Maar toch denk ik dat je beter je geld had kunnen spreiden. Je hebt Target voor de tweede keer voor $65 gekocht. Was inderdaad een prima koers. Maar vrijdag is Target op $64.10 gesloten (met een dag low van $63.78)

    Het aandeel geeft $0,60 dividend per kwartaal dus je profiteert inderdaad wel van het dividend maar het aandeel is meer gezakt dan dat het aan dividend uitkeert.

    Uiteraard kun je dit niet van te voren weten, maar omdat ik zelf ook nogal enthousiast kan zijn heb ik een regel bedacht. Ik koop pas bij als ik 5% in de min sta met een aandeel. Hierdoor 'bescherm'je jezelf tegen te snel kopen.

    Misschien een idee... Zo wordt je gedwongen om je aankopen van hetzelfde aandeel wat meer te spreiden. Ik geloof dat Target in februari cijfers rapporteert. Mochten die tegenvallen dan zakt het aandeel nog verder weg en nu kun je niets bijkopen. Ook jammer toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Annuïteitenhypotheek zelf berekenen: extra aflossingen en rentewijziging

Gisteren schreef ik al hoe je zelf met excel kunt je annuïteitenhypotheek kan berekenen. Daarin schreef ik ook dat ik vandaag nog verder zou gaan met het toevoegen van extra aflossingen en laten zien hoe je een renteverandering kan toevoegen. Voordat ik begin heb ik uitgevonden hoe ik het bestand beschikbaar kan maken voor iedereen. Via deze link moet het bestand te downloaden zijn. Extra aflossingen Waar waren we gebleven? We hadden voor 360 maanden berekend wat de rente en de aflossing was en kwamen ook mooi op 0 euro uit aan het eind van de looptijd. Ons maandbedrag was €954,83. De eerste regels van de berekening zagen er als volgt uit. Om nu de extra aflossingen mogelijk te maken gaan we eerst een kolom voegen tussen de kolom aflossing en de kolom hpotheek na aflossing. Dat doe je door bovenaan op de "F" te klikken met je linker muisknop en daarna met je rechter muisknop. Uit het menuutje dat dan tevoorschijn komt kies je invoegen. In cel F6 (kolom F is nu d

Lagere maandlasten of de hypotheek inkorten?

Naar aanleiding van een opmerking op ons blog over de eerste aflossing van het jaar van In 10 jaar FO (of Simpelrijkleven) zijn we nogmaals gaan nadenken over aflossen op de annuïtaire hypotheek. Ze schreef daar zelf ook een mooie blog over. We kunnen in plaats van het verlagen van onze maandlasten na een extra aflossing ook kiezen voor looptijdverkorting. Daarmee hou je het maandbedrag dat je betaalt (nagenoeg) gelijk na een extra aflossing, maar wordt het aantal resterende termijnen aangepast. Omdat je minder rente betaalt blijft er per maand meer over om regulier af te lossen. Wij hebben daar dus de afgelopen week ook eens naar gekeken. We kwamen tot zaken die we moesten of wilden uitzoeken voordat we er een besluit over konden nemen: Laten de hypotheekvoorwaarden het toe? Vinden we onze huidige maandlasten al laag genoeg? Hoeveel tijd winnen we er nou echt mee? Op die eerste twee vragen konden we snel antwoord vinden. De hypotheekvoorwaarden laten looptijdverkortin

Hypotheekweg is weg

Na een tijdje dubbele berichten met een link naar ons nieuwe blog te hebben geschreven, trekken we nu echt de stekker uit dit blog.  We gaan nu volledig verder op www.financieelvrijer.nl .  We hopen jullie daar allemaal ook weer te zien....